درباره دانشکده :



دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال 1384 تأسیس شد. این دانشکده قبل از مستقل شدن به صورت گروه آموزشی در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی از سال 1375 فعالیت آموزشی خویش را با جذب دانشجو آغاز کرد. بطوریکه همان سال با پذیرش 20 دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی اولین گام خویش را در جهت توسعه علمی و آموزش اين رشته برداشت. این پیشرفت اکنون بعد از گذشت كمتر از یک دهه از تأسیس آن خود را بصورت مجزا و در فضایی گسترده با امکاناتی قابل قبول و در قالب دانشكده‌اي مستقل نشان مي دهد.
هم اکنون دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران با 22 عضو هيأت علمي در حال فعالیت است. این دانشکده همانگونه که از گذشته آن نیز پیداست، از نظر فعالیت آموزشی دارای کارنامه ممتازی در سطح کشور است، اما در مورد آینده همین بس که در سال های آتی شاهد تحولی شگرف در تمام زمینه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خود خواهد بود. چنانکه تا کنون مشخص است هیچ گروه یا دانشکده‌ای موفق به طی چنین مراحلی از  رشد و شکوفایی علمی در طول دوران تأسیس خویش نشده است.
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران در سال 1381 موفق به اخذ مجوز دوره تحصیلات  تکمیلی در رشته تربيت‌بدني و علوم ورزشي (گرايش محض)  گردید و سپس در سال 1383 نیز موفق شد مجوز ایجاد گرایش فیزیولوژی ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد را اخذ نماید. در همين  سال دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيققات و فناوري موافقت قطعي خود را به ايجاد دانشكده و در مرداد 1384 رسماً فعاليت خود را در ساختار تشكيلاتي جديد آغاز كرد. به علاوه در سالهاي 86 و 89  به ترتيب موفق به ايجاد رشته هاي مديريت ورزشي و بيومكانيك ورزشي در مقطع كارشناسي ارشد شده است. همچنين در سال 90 نيز موفق به دريافت مجوز ايجاد گرايش فيزيولوژي ورزشي در مقطع دكتري تخصصي شده كه به حول قوة الهي به زودي شاهد ورود دانشجو در اين مقطع خواهيم بود. اخذ مجوز انتشار پنجمين نشریه علمی ـ پژوهشي کشور، در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي تحت عنوان ”پژوهش‌‌نامه علوم ورزشـی (فيزيولوژي ورزشي كاربردي) و (مديريت ورزشي و رفتار حركتي)“ و اولين نشريه علمي ـ پژوهشي خارج از تهران از جمله ديگر افتخارات علمي اين دانشكده نوپا است.
آزمايشگاه فيزيولوژي ورزشي و آزمايشگاه حيواني و بيوشيمي ورزشي دانشكده در سال 90 راه اندازي شد. شايان ذكر است با راه اندازي آزمايشگاه حيواني دانشكده و مذاكرات انجام شده با پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، قطب مطالعات حيواني پژوهشكده تربيت بدني به دانشگاه مازندران واگذار گردد.
آزمايشگاه فيزيولوژي ورزشي مجهز به وسايل و دستگاه‌هايي از قبيل تردميل حرفه اي، دوچرخه كارسنج پايي و دستي، تجزيه و تحليل گازهاي تنفسي،  ارزيابي تركيب بدن، دينامومتر، اندازه گيري آنتروپومتريك، دوربين آناليز حركتي و غيره مي‌باشد. به علاوه حيوان خانه و آزمايشگاه بيوشيمي ورزشي دانشكده مجهز به دستگاه هايي از قبيل ريدر الايزا، واشر الايزا، HPLC، PCR Real Time و دستگاه سانتريفيوژ مي‌باشد.
تأليف و ترجمه دهها عنوان كتاب و صد‌ها مقاله در نشريات معتبر داخلي، خارجي و همايش‌هاي ملي و بين المللي در داخل و خارج از كشور، انجام طرح های پژوهشي ملي، استاني و دانشگاهي و هدايت صدها پايان نامه و رساله كارشناسي ارشد و دكتري از جمله فعاليت هاي علمي ـ پژوهشي اعضاي هيأت علمي اين دانشكده است.​​​​​
این دانشکده در حال حاضر با حدود 347 دانشجوي پسر و دختر در رشته‌ علوم ورزشی مقطع کارشناسی و 220 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌هاي فیزیولوژی ورزشی، مديريت ورزشی، بيومكانيك ‌ورزشی، روانشناسی ورزشي و رفتار حرکتی و بیش از 100 دانشجوی دوره دکتری در رشته‌هاي، فیزیولوژی ورزشی، مديريت ورزشی و بيومكانيك ‌ورزشي به افق‌هاي روشن در آينده چشم دوخته است.سی که دارای فرهنگ غنی و پربار ادبیات بعد از اسلام است، همه جا بهترین سرمایه ملی و هویت ما ایرانیان است. این امانت گرانبها میراثی است که سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده است. زبان فارسی یا پارسی زبان تکلم عده‌ای از ایرانیان و عده ای از ساکنان آسیای مرکزی است. خط این زبان همان خط عربی است با اضافه چهار حرف پچگژ . بین خط عربی و فارسی تفاوت های دیگری نیز وجود دارد.زبان فارسی دارای ادبیات غنایی قوی و گنجینه بزرگ شعر است.زبان شیرین و دیرین فارسی چه در قالب فارسی باستان و کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌های خطوط میخی و چه در قالب فارسی میانه و سنگ نوشته‌های خطوط پهلوی و چه در قالب فارسی دری و خط فارسی که دارای فرهنگ غنی و پربار ادبیات بعد از اسلام است، همه جا بهترین سرمایه ملی و هویت ما ایرانیان است. این امانت گرانبها میراثی است که سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده است.
Responsive Image

اخبار و اطلاعیه


Responsive Image

دسترسی به تمامی سامانه ها دانشگاه

دسترسی سریع