برگزاری سلسله جلسات حلقه کتاب‌خوانی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

برگزاری سلسله جلسات حلقه کتاب‌خوانی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

  • 05 Nov 2025
  • کد خبر: 4433273
  • 81

برگزاری سلسله جلسات حلقه کتاب‌خوانی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

برگزاری سلسله جلسات حلقه کتاب‌خوانی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی

به گزارش  روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی؛ نخستین جلسه از سلسله جلسات «حلقه کتاب‌خوانی» به همت انجمن علمی دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه مازندران و همکاری شعبه مازندران انجمن علوم سیاسی ایران، روز یک‌شنبه 4 آبان 1404 با حضور جمعی از دانشجویان رشته علوم سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی کتاب «ملت، دولت، و حکومت قانون» (اثر دکتر سید جواد طباطبایی) توسط دکتر محسن عباس‌زاده مرزبالی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران اختصاص داشت، گزارشی تحلیلی از مضمون کتاب به همراه اشاره به مهمترین تفسیرها و نقدهای صاحب‌نظران به کتاب مربوطه ارائه گردید. این نشست تخصصی با پرسش‌های دانشجویان به پایان رسید.

روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی

برشی از کتاب:

«نیازی به گفتن نیست که تاسیس نخستین حکومت قانون در آسیا ... امری سترگ بود و این خود نیازمند نظریه ای است تا معنای آن نه تنها برای ایران، بلکه حتی جهان اسلام روشن شود. پرسش مهم این است که چگونه این اتفاق در ایران افتاد، اگرچه خلافت عثمانی پیش و بیش از ایران دستخوش بحرانی ژرف شده و کوشش هایی نیز برای محدود کردن قدرت خلیفه و ایجاد مشروطیت انجام شده بود، اما دگرگونی های ایران اساسی تر، و به لحاظ نظری ... مهمتر بود. در عثمانی، اصلاحات اساسی دو دهه پس از ایران، با الغای خلافت ممکن شد و نظام نهادهای جمهوری ترکیه، به ویژه لائیسیته آن، در مجموع تقلیدی از نظام سیاسی برخی کشورهای اروپایی بود، در حالی که مشروطیت ایران، چنانکه از صورت مذاکرات مجلس اول می توان دریافت، توانست نظام نهادهای نوآیینی را ابداع کند. ... جنبش مشروطه خواهی، با تاسیس حکومت قانون، ایران را به دوران جدید وارد کرد و، بدین سان، همه شئون کهن آن را نوآیین کرد. در ایران، این نو شدن به معنای خلق از عدم نبود، بلکه همه مواد نو شدن در تاریخ فرهنگی ایران وجود داشت و مشروطیت صورتی نوآیین به آن مواد داد ... از این موادی که قابلیت پذیرفتن صورتی نو را داشتند به امور «جدیدِ در قدیم» تعبیر کرده ام». (طباطبایی، 1398: 4-9)

خبرهای مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.