یادداشت فعال رسانهای استان مازندران با عنوان تحقق برنامههای دانشگاه هدفمند با تولید محتوا در رسانههای پویا - دانشگاه مازندران
یادداشت فعال رسانهای استان مازندران با عنوان تحقق برنامههای دانشگاه هدفمند با تولید محتوا در رسانههای پویا
- 11 Nov 2025
- کد خبر: 4462955
- 375
همزمان با برگزاری همایش بزرگ دانشگاه و رسانه انجام شد:
یادداشت فعال رسانهای استان مازندران با عنوان تحقق برنامههای دانشگاه هدفمند با تولید محتوا در رسانههای پویا
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، همزمان با برگزاری همایش بزرگ دانشگاه و رسانه، زینب حبیبپور، فعال رسانهای استان در یک یادداشت به اهمیت نقش رسانه در تحقق اهداف و برنامههای دانشگاه پرداخت.
متن این یادداشت را در زیر مشاهده میکنید:
تحقق برنامههای دانشگاه هدفمند با تولید محتوا در رسانههای پویا
یک دانشگاه هدفمند برای دستیابی به برنامههای کلان با بررسی نقاط ضعف و قوت و نیز مشکلات جامعه، همواره در تعامل با اصحاب رسانه میتواند در رفع چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، نقشهایی را ایفا کند. مازندران یکی از استانهایی است که در زمینههای مختلف میتواند از رسانههای پویا از طریق گفتوگو با چهرههای علمی و صاحب نظر در رشتههای مختلف برای بررسی چالشها و ضعفها و در نهایت رفع مشکلات با ارایه ایدهها و نظرات علمی، گامهای مهی را بردارد.گامهایی که در ایجاد انگیزه برای دانشگاهی که تشنه رسانههایی هستند که در ارایه گزارش کیفی قلم و قدم بر میدارند و در مقابل رسانههایی که دیگر وقت و انرژی خود را صرف سوژههایی نمیکنند که مخاطبی را به خود نبیند. یک دانشگاه هدفمند با رسانههای پویا نه تنها رسانه را ابزار تبلیغ قرار نمیدهد بلکه وسیلهای برای تحقق ماموریت آموزشی و فرهنگی تلقی کرده و در بازنمایی دستاوردها نیز پیگیر است.
رسانهها بهدلیل دسترسی به مسایل روز جامعه، میتوانند نقش کلیدی در شکلگیری موضوعات پژوهشی و پایاننامهها داشته باشند. بهعنوان نمونه، دلایل پسروی دریای خزر آن هم بیخ گوش دانشگاههای مازندران، آلودگی دریا، مشکلات زباله و تبعات شیرابه، بحران جنگلهای هیرکانی، بررسی چالشهای صنعت و کشاورزی، مشکلات ازدواج و چالشهای طلاق، ریزگردها و خشکیدن سدها و ذخیرههای زیست محیطی از سوی رسانهها خود به خود به دانشگاهیان این سیگنال را می دهد که بجای ارایه پایان نامههایی که در سالهای اخیر در بایگانیها خاک میخورد، به موضوعاتی روی آورند که در جامعه کاربرد دارد و بدون استثنا از این پایان نامهها استفاده کنند. در واقع تولید محتوا از سوی رسانهها و بررسی چالشهای جامعه به صورت طبیعی وارد فضای دانشگاهی میشوند و پژوهشگران را ترغیب میکنند. لذا استادان دانشگاهها و دانشجویان در انتخاب موضوع پایاننامه از رسانهها الهام میگیرند و بر این اساس، دیگر رسانهها تنها انتقالدهنده خبر محسوب نمیشوند بلکه منبع الهام علمی برای دانشگاهها و پژوهشگران بهشمار میآیند.
حال، ایجاد بستری مناسب برای گردهمایی دانشگاه و رسانه که با دعوت عمومی و بدون انتخاب گزینشی در غیر از روز خبرنگار و آن هم در هفته بزرگداشت مازندران که در نوع خود بی سابقه می باشد، قابل ستایش است لذا تحقق این مهم جز با مدیریتی مقتدر، آگاه و باتجربه در سطح دانشگاه امکانپذیر نیست و این گونه است که روابط عمومی میتواند دانشگاه را با همراهی رسانهها از حالت منفعل از برج عاج علمی بیرون آورده و به گفتوگوی اجتماعی پیوند زند.
روابط عمومی دانشگاه مازندران