نتیجه عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه:

گام‌های استوار در توسعه‌ منابع انسانی و سامان‌دهی فرآیندهای آموزشی

  • 04 Nov 2025
  • کد خبر: 4422165
  • 1109

گام‌های استوار در توسعه‌ منابع انسانی و سامان‌دهی فرآیندهای آموزشی

نتیجه عملکرد معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه:

گام‌های استوار در توسعه‌ منابع انسانی و سامان‌دهی فرآیندهای آموزشی

          به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر علی‌اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با تاکید بر این‌که این معاونت در راستای تحقق سند راهبردی دانشگاه، اقدامات منسجمی را در زمینه‌های مختلف امور اعضای هیأت علمی، دانشجویان، ارتقای کیفیت آموزش و توسعه‌ی مهارت‌های سازمانی انجام داده است، به ارایه گزارشی از عملکرد این حوزه پرداخت.

       بر اساس این گزارش، اهم فعالیت‌های این معاونت به شرح زیر است:

۱. ثبت نام و پذیرش دانشجویان نوورود

      در یک فرآیند منظم، ثبت‌نام بیش از ۳۰۰۰ دانشجوی نوورود در سه مقطع تحصیلی با موفقیت به پایان رسید. آمار پذیرش دانشجویان، نشان‌دهنده‌ جذب موثر و آغاز به تحصیل موفقیت‌آمیز آنان در محیط دانشگاه است.

۲. تحول در ساختار برنامه‌ریزی درسی

       با رویکردی نوین، اعضای جدید شورای برنامه‌ریزی درسی منصوب شدند. تمرکز اصلی این شورا بر اولویت‌بخشی به بازنگری سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی است تا محتوای آموزشی همگام با نیازهای روز جامعه و بازار کار تنظیم گردد.

۳. فعال‌سازی دو باره‌‌ی شورای مشورتی ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان کارشناسی

       معاونت آموزشی دانشگاه به منظور تقویت ارتباط دانشجویان با صنعت و بازار کار، شورای مشورتی ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان مقطع کارشناسی را بعد از چند سال توقف دوباره فعال کرد. هدف این شورا برنامه‌ریزی و بازنگری درس‌های مرتبط با مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری و تسهیل راه‌های ارتباط دانشجویان با بازار کار، پیش از دانش‌آموختگی است.

۴. توانمندسازی مستمر اعضای هیات علمی

       برنامه‌ریزی مدون و منظمی برای برگزاری مستمر کارگاه‌های به روز و نیازمحور برای توانمندسازی اعضای هیات علمی انجام گرفته است. تاکید اصلی بر ارایه محتوای نوین در حوزه‌ تدریس و مهارت‌های آموزشی است. بر اساس رویکرد جدید مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه‌ی آموزشی، اهتمام بر این است که دو کارگاه در هر ماه برگزار شود.

۵. مدیریت بهینه‌ی ظرفیت‌های آموزشی

       به منظور اطمینان از عدم هدر رفت ظرفیت‌ها، جلسه‌ای با حضور رؤسای دانشکده‌ها تشکیل شد تا آخرین وضعیت ثبت‌نام شدگان و تطبیق آن با ظرفیت‌های اعلام شده در سامانه‌ی سازمان سنجش مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این جلسه، شناسایی و رفع چالش‌های مربوط به صندلی‌های خالی و بهینه‌سازی فرآیند پذیرش بود.

6. اخذ مجوز رشته‌های جدید:

       اخذ مجوز برای رشته‌های جدید، فرآیندی دقیق و زمان‌بر است که نیازمند گذر موفقیت‌آمیز از مراحل متعدد شوراهای تخصصی دانشکده تا شورای عالی دانشگاه و سپس تایید نهایی در شورای گسترش آموزش عالی می‌باشد. در طول یک سال گذشته، با پشتکار اعضای هیات علمی و مسوولان، دانشگاه با موفقیت توانست مجوز ایجاد ۷ رشته‌ی دکتری، 14 رشته‌ی کارشناسی ارشد و ۴ رشته‌ی کارشناسی را دریافت نماید. این دستاورد، گامی مهم در توسعه‌ ظرفیت‌های علمی و پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی استان و کشور محسوب می‌شود.

7.جذب اعضای هیات علمی جدید

       در راستای توسعه‌ی کیفی و کمی ظرفیت‌های آموزشی، دانشگاه موفق شد در بازه‌ سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، بالغ بر ۳۱ عضو هیات علمی جدید را جذب نماید. این اقدام استراتژیک با هدف تقویت رشته‌های کلیدی و افزایش پوشش تدریس، نقشی محوری در ارتقای سطح فعالیت‌های آموزشی و ارائه‌ی خدمات علمی خواهد داشت.

8.تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیأت علمی

       در یک سال گذشته، شاهد پیشرفت ساختاری قابل توجهی در وضعیت اعضای هیأت علمی بودیم؛ ۱۲ عضو از پیمانی به رسمی-آزمایشی تبدیل وضعیت پیدا کردند. در همین راستا، ۲۹ عضو دیگر نیز موفق شدند تا وضعیت رسمی-آزمایشی خود را به رسمی-قطعی ارتقا دهند. این اقدامات نشان‌دهنده‌ی ثبات و تمرکز مجموعه بر تبدیل وضعیت نیروهای متخصص و متعهد است.

9. بررسی بالغ بر ۲3۰ پرونده‌ی متقاضیان ترفیع استحقاقی سالیانه‌ی اعضای هیأت علمی

       با توجه به ضرورت و اهمیت پایه‌های استحقاقی در وضعیت استخدامی اعضای محترم هیأت علمی، ۲۳۰ پرونده‌ی استحقاقی بر اساس دستورالعمل ترفیع برگرفته از آیین‌نامه‌ی ارتقای مرتبه بررسی شد. تعیین وضعیت و اعطای ترفیع سالانه‌ی اعضا اعتمادسازی و حفظ کرامت شغلی در محیط دانشگاهی را با خود به همراه دارد.

10. ارتقای مرتبه‌ی اعضای هیأت علمی

      هیات ممیزه‌ دانشگاه در دوره‌ یک‌ساله‌ اخیر، با۳۰ پرونده‌ ارتقا به دانشیاری و استادی(مربی به استادیار یک پرونده، استادیار به دانشیار2 پرونده و دانشیار به استاد 9 پرونده، دانشگاه مازندران) و 20 پرونده‌ سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان را با دقت و رعایت کامل آیین‌نامه‌ها مورد ارزیابی قرار داد. این بررسی‌ها که صرفاً بر فرآیند ارتقا متمرکز است، تضمین‌کننده‌ی حفظ کیفیت و استانداردهای علمی دانشگاه در بالاترین سطح و عاملی تأثیرگذار در ارتقای رتبه‌ی دانشگاه در رتبه‌بندی ISC است.

11. برگزاری آزمون‌های سراسری سازمان سنجش:

       برگزاری آزمون سراسری سازمان سنجش در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ۱۴۰۴) و هم‌چنین برگزاری بالغ بر 15 آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، آزمون‌های msrt و بسندگی زبان.

       برگزاری موفق آزمون‌های سازمان سنجش در دانشگاه مازندران، نه تنها یک وظیفه‌ سازمانی بلکه نمادی از اعتبار و توانمندی‌های زیرساختی استان مازندران است. میزبانی شایسته‌ این رویداد ملی، نقش محوری دانشگاه را در هدایت استعدادهای برتر کشور به سوی آینده‌ای روشن تقویت می‌نماید. تضمین سلامت، امنیت و نظم در برگزاری این آزمون‌ها، اولویت اصلی دانشگاه مازندران به عنوان ریس ستاد استانی آزمون‌های سراسری برای حفظ اعتماد عمومی و تحقق عدالت آموزشی است.

نتیجه‌گیری

       معاونت آموزشی با پشتوانه‌ مدیران و کارشناسان آموزشی و بهره‌گیری از زیرساخت‌های نوین، با قدرت به سمت دست‌یابی به افق‌های جدید در حوزه‌ کیفیت آموزش عالی پیش می‌رود. بدون تردید، تمرکز بر شفافیت فرآیندها، به‌روزرسانی مستمر سرفصل‌ها و سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های آموزشی، تضمین‌کننده‌ تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای فردای جامعه خواهد بود.

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​