همافزایی رسانه و آموزش، مسیر تازهای برای جذب نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه - دانشگاه مازندران
همافزایی رسانه و آموزش، مسیر تازهای برای جذب نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه
- 05 Nov 2025
- کد خبر: 4429532
- 576
یادداشت رییس گروه امور آزمونهای دانشگاه به مناسبت همایش دانشگاه و رسانه:
همافزایی رسانه و آموزش، مسیر تازهای برای جذب نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، صدیقه نظرپور رییس گروه امور آزمونها و همکاریهای آموزشی دانشگاه در یادداشتی بهمناسبت هفته مازندران و در آستانه برگزاری همایش دانشگاه و رسانه، به بررسی اثرات همافزایی رسانه و آموزش در راستای ایجاد مسیری تازه برای جذب نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه پرداخت.
متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده میکنید:
همافزایی رسانه و آموزش، مسیر تازهای برای جذب نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه
در سالهای اخیر، فضای آموزش عالی کشور با تغییراتی اساسی روبهرو شده است؛ تحولاتی که نه تنها در شیوههای تدریس و یادگیری، بلکه در نگرش به دانشگاه بهعنوان نهاد یادگیری دایمی نمود یافته است. در چنین شرایطی، رسانهها اعم از رسانههای رسمی، شبکههای اجتماعی و بسترهای ارتباطی دروندانشگاهی نقشی فراتر از اطلاعرسانی یافتهاند. آنان اکنون به بازوی راهبردی دانشگاه در معرفی دستاوردهای علمی و آموزشی و شکلدهی به تصویر ذهنی جامعه از یک دانشگاه پویا و آیندهنگر تبدیل شدهاند.
دانشگاه امروز تنها محل آموزش نیست؛ بلکه محیطی است برای تجربه، ایدهپردازی و پرورش مهارتهای حرفهای. این تصویر ارزشمند، اگر بهدرستی از طریق رسانهها بازتاب یابد، میتواند جایگاه دانشگاه را در ذهن افکار عمومی و بهویژه در میان داوطلبان برتر ارتقا دهد. رسانه در این میان نقشی دوگانه دارد: از یک سو روایتگر پیشرفتها و دستاوردهای آموزشی است، و از سوی دیگر پلی ارتباطی میان دانشگاه و جامعه پیرامون آن ایجاد میکند.
تحولات آموزشی همچون گسترش آموزشهای مهارتمحور، بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی، توسعه آزمایشگاههای نوآوری و برگزاری کارگاههای بینرشتهای، همه ظرفیتهایی هستند که با روایت رسانهای درست میتوانند به پیامهای جذب و اعتماد تبدیل شوند. دانشگاهی که بتواند به زبان رسانهای و شفاف از روشهای نوین آموزشی خود سخن بگوید، در حقیقت به مخاطبان خود اعم از دانشجویان، استادان و مدیران صنعت اعلام میکند که آماده پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است.
در رقابت میان دانشگاهها برای جذب استعدادهای درخشان، برندسازی آموزشی جایگاهی کلیدی یافته است. برند دانشگاه تنها از رتبه علمی یا تعداد مقالات استخراج نمیشود، بلکه در نحوه روایت داستان پیشرفت دانشگاه در رسانهها شکل میگیرد. رسانه زمانی میتواند این برند را تقویت کند که تصویر واقعی از پویایی آموزشی دانشگاه ارایه دهد؛ از جمله ایجاد رشتههای جدید متناسب با نیازهای جامعه و صنعت، تدوین سرفصلهای نوین با رویکرد مهارتافزایی و اشتغالزایی دانشجویان و گسترش شیوههای آموزشی بینرشتهای. هر خبر از یک نوآوری آموزشی، هر گفتوگو با استاد یا دانشجو درباره تجربه یادگیری نوین، و هر گزارش تصویری از فضای پویا و امیدبخش آموزش، به تدریج لبهی رقابتی دانشگاه در جذب نخبگان را تقویت و هویت آموزشی آن را متمایز میسازد.
از سوی دیگر، ارتباط مستمر واحدهای روابط عمومی با حوزه آموزش و به ویژه گروههای آموزشی میتواند به شناسایی سوژههای اثرگذار کمک کند. معرفی برنامههای منحصربه فرد آموزشی، دورههای بینالمللی مشترک، سامانههای یادگیری هوشمند یا پروژههای میانرشتهای، زمانی بهتر دیده میشوند که روایت مؤثر رسانهای برای آنها ساخته شود. در این میان، نقش خبرنگار دانشگاهی بهعنوان چشمی بینا برای جامعه بسیار ارزشمند است؛ او میان واقعیت کلاس درس و ادراک عمومی پل میزند.
در نهایت باید پذیرفت که در عصر ارتباطات، دانشگاهی موفقتر است که روایت خود را مدیریت کند. مدیریت روایت یعنی ارایه تصویری شفاف، انسانی و امیدآفرین از مسیر پیشرفت دانشگاه. رسانهها با ایفای این نقش، نهفقط وجهه بیرونی دانشگاه را ارتقا میدهند، بلکه به شکلگیری هویت درونی آن نیز کمک میکنند هویتی که بر ارزشهای علمی، مسوولیتپذیری اجتماعی و نوآوری متکی است.
برگزاری همایش استانی«دانشگاه و رسانه» در ۱۹ آبان ۱۴۰۴ در دانشگاه مازندران نیز فرصتی مغتنم برای بازاندیشی در همین نقشها و معرفی هرچه بهتر دستاوردهای دانشگاه، بهویژه توانمندیهای آموزشی و نوآورانه آن است؛ فرصتی برای آنکه دانشگاه با زبان رسانه، چهره روشن و پویای خود را به جامعه علمی و افکار عمومی نشان دهد.
روابط عمومی دانشگاه مازندران