مدیر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه تشریح کرد:

نقش مساله‌محوری و تفکر سیستمی در برنامه‌ریزی و جاری‌سازی برنامه‌های دانشگاه مازندران

  • 25 Oct 2025
  • کد خبر: 4359920
  • 1551

نقش مساله‌محوری و تفکر سیستمی در برنامه‌ریزی و جاری‌سازی برنامه‌های دانشگاه مازندران

مدیر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه تشریح کرد:

نقش مساله‌محوری و تفکر سیستمی در برنامه‌ریزی و جاری‌سازی برنامه‌های دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، به‌مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی، دکتر مرتضی موقر مدیر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه در یادداشتی، به تشریح نقش مساله‌محوری و تفکر سیستمی در برنامه‌ریزی و جاری‌سازی برنامه های دانشگاه مازندران پرداخت.

       متن این یادداشت به شرح زیر است:

به‌نام خدا

       دانشگاه مازندران، به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی اکوسیستم علم، فناوری و نوآوری شمال کشور و دانشگاه معین استان، برای تحقق ماموریت‌های خود در حوزه‌های آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی، نیازمند برنامه‌ریزی بر مبنای شناسایی مسایل و نیازهای واقعی استان و کشور است. برای دستیابی به این هدف، اتخاذ رویکرد مساله‌محور که در تدوین سند راهبردی دانشگاه نیز مدنظر بوده است، می‌تواند به دانشگاه کمک کند تا تصمیمات و اقدامات خود را در راستای حل مشکلات واقعی و نه صرفا بر اساس مفروضات و برنامه‌ریزی‌های ثابت و از پیش تعیین‌شده، تنظیم نماید.

       لازم است مسایل دانشگاه در سه سطح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه احصا، تحلیل و اقدامات متناسب با آن تعریف و اجرا شود. در این راستا، تفکر سیستمی نیز در مراحل مساله‌یابی و حل مساله می‌تواند مانع از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای و مقطعی شود و زمینه‌ساز همکاری و هم‌افزایی بیشتر میان بخش‌های مختلف دانشگاه ‌گردد. 

       شورای راهبردی دانشگاه، ضمن بررسی مسایل اصلی، راهبردی و اولویت‌دار دانشگاه در راستای ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی، توسعه اقتصادی دانشگاه، مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و بهبود سبک زندگی دانشجویان، آماده شنیدن پیشنهادات ناظر بر چالش‌های راهبردی دانشگاه از سوی تمامی ارکان و اعضای محترم دانشگاه و به‌کارگیری تفکر جمعی برای حل آن میباشد.

روابط عمومي دانشگاه مازندران

​​​​​​​

اشتراک گذاری