با هدف بازتعریف نقش آموزش در تحقق توسعه پایدار و شکل‌دهی به گفتمان علمی در حوزه ارتقای کیفیت آموزشی:

نشست علمی چشم‌انداز تعالی آموزش در دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 18 Nov 2025
  • کد خبر: 4504184
  • 749

نشست علمی چشم‌انداز تعالی آموزش در دانشگاه مازندران برگزار شد

با هدف بازتعریف نقش آموزش در تحقق توسعه پایدار و شکل‌دهی به گفتمان علمی در حوزه ارتقای کیفیت آموزشی:

نشست علمی چشم‌انداز تعالی آموزش در دانشگاه مازندران برگزار شد

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران،  با هدف بازتعریف نقش آموزش در تحقق توسعه پایدار و شکل‌دهی به گفتمان علمی در حوزه ارتقای کیفیت آموزشی، نشست علمی «چشم‌انداز تعالی آموزش» روز دوشنبه ۲۶ آبان در دانشگاه مازندران برگزار شد.

      در این نشست، دکتر علی‌اکبر باقری خلیلی ـ معاون آموزشی دانشگاه مازندران ـ با بیان اینکه در شرایط کنونی مفاهیم آموزش و برنامه‌ریزی آموزشی پیچیدگی‌های تازه‌ای یافته‌اند، گفت: صاحب‌نظران معتقدند توسعه مداوم و پایدار در جوامعی تحقق می‌یابد که سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه آموزش را در اولویت قرار دهند.

      دکتر باقری این نشست را  به عنوان سرآغازی برای گفتمان تعالی آموزش و مهارت‌افزایی در دانشگاه مازندران دانست و  افزود: این نشست‌ها به صورت سلسله‌وار و با حضور اعضای هیأت علمی صاحب‌نظر ادامه خواهد یافت تا گفتمان آموزشی و تعامل سازنده در دانشگاه تقویت شود.

     معاون آموزشی دانشگاه همچنین با اشاره به تأکید وزارت علوم بر ارائه دروس مهارت‌افزا، خاطرنشان کرد: این سیاست نشان‌دهنده همسویی رویکرد وزارت با جهت‌گیری دانشگاه مازندران در حوزه آموزش مهارت‌بنیان است؛ که طرح کواپ نیز یکی از دستاوردهای موفق همین رویکرددر دهه 90بوده است.

      وی با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری آموزش بر توسعه مستلزم رویکردی سیستمی، آینده‌نگر و منعطف است، افزود: برنامه‌ریزی آموزشی علاوه بر سیاست‌های کلان، از زمان، موقعیت دانشگاه و زمینه جغرافیایی محیط خود نیز اثر می‌پذیرد.

      رییس شورای مشورتی اشتغال و ارتقای مهارت‌افزایی دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در سال‌های اخیر رسالت آموزش در دانشگاه‌های کشور رو به افول رفته است و این چالش موجودیت دانشگاه‌ها را در معرض خطر قرار داده است.

     دکتر باقری خلیلی با تأکید بر ضرورت بازتعریف آموزش متناسب با نیازهای روز جامعه گفت: به پیشنهاد شورای مشورتی اشتغال و ارتقای مهارت‌افزایی ـ که در دهه ۹۰ تشکیل و اخیراً احیا شده است ـ نشست «چشم‌انداز تعالی آموزش» برگزار شد تا زمینه‌ای برای طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اعضای هیأت علمی در مسیر ارتقا و کیفیت‌بخشی آموزش در دانشگاه مازندران فراهم شود.

در پایان، معاون آموزشی دانشگاه از اعضای شورای اشتغال و ارتقای مهارت‌افزایی برای مشارکت فعال در این نشست تقدیر کرد و از همه اعضای هیأت علمی خواست تا با حضور در نشست‌های آینده، استمرار این گفتمان علمی را رقم بزنند.

در بخش ارائه‌های علمی نشست، دیدگاه‌های تخصصی اعضای هیأت علمی مطرح شد:

  • دکتر مصطفی بستام عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر : بازآفرینی مأموریت دانشگاه در عصر مهارت و برند
  • دکتر مرتضی ملکی مین‌باشعضو هیات علمی گروه مدیریت بازگانی: نسل‌های دانشگاهی؛ از آموزش تا جامعه
  • دکتر حجت غنودیعضو هیات علمی گروه مهندسی برق: ضرورت ارتباط میان دانشگاه و جامعه و صنعت
  • دکتر محمدرضا حق‌جوعضو هیات علمی گروه مهندسی شهرسازی: مثلث نسل‌بندی دانشگاهی، دروس عملی و نظام ارتقا
  • دکتر روح‌الله یوسف‌پورعضو هیات علمی گروه علوم کامپیوتر: گذار به آموزش مهارت‌محور؛ پیش‌نیازها و موانع

در پایان نشست، اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران بر اهمیت استمرار این نشست‌ها در مسیر گفتمان‌سازی و تعالی آموزش تأکید کردند.

شایان ذکر است نشست علمی چشم انداز تعالی آموزش در سالن اجتماعات خوارزمی دانشکده علوم ریاضی و با حضور بالغ بر 100 نفر عضو هیات علمی برگزار شد.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

​​​​​​​