رسانهها میتوانند اعتبار، مشروعیت و حتی سرمایههای نمادین را برای دانشگاه فراهم کنند - دانشگاه مازندران
رسانهها میتوانند اعتبار، مشروعیت و حتی سرمایههای نمادین را برای دانشگاه فراهم کنند
- 11 Nov 2025
- کد خبر: 4464119
- 399
رییس دانشگاه مازندران در همایش بزرگ دانشگاه و رسانه:
رسانهها میتوانند اعتبار، مشروعیت و حتی سرمایههای نمادین را برای دانشگاه فراهم کنند
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، همزمان با هفته مازندران و روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، همایش استانی"دانشگاه و رسانه" همراه با تور رسانهای راهیان پیشرفت با حضور دکتر حسینیجو سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مسوولان استانی، شهرستانی و دانشگاهی و جمع کثیری از خبرنگاران، مدیران رسانه، اساتید دانشگاه و فعالان فضای مجازی استان در روز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دکتر ابراهیم صالحی عمران در این رویداد که با هدف تقویت ارتباط دانشگاه و رسانه و ترویج علم در جامعه برگزار گردید، با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش، اظهار داشت: در این همایش، دو گروه بزرگ اجتماعی، یعنی جامعه دانشگاهی و رسانههای گروهی، جهت همافزایی علمی گرد هم آمدهاند که در این زمینه، دانشگاه و رسانه هر کدام منطق خاص خود را دارند. هدف دانشگاه، تولید علم، با منطق اثباتپذیری، عمق و دقت در کارهای علمی است و هدف رسانه، توزیع علم با منطق سرعت، جذابیت، سادهسازی و مخاطب محوری میباشد.
رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم بومیسازی علم بیان کرد: دانشگاه در کنار مسایل آموزشی و پژوهشی، در قبال افراد جامعه نیز مسوولیت دارد و باید بتواند آثار و مقالات علمی را به زبان عامه مردم، سادهسازی کند. از آنجایی که یکی از کارکردهای مهم رسانهها، کارکرد اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به زبان عمومی است، در این زمینه باید به دانشگاه کمک کنند تا بتواند آثار علمی را به زبان عمومی در جامعه سادهسازی کند و دادههای بیشتری به جامعه تزریق نماید.
نماینده وزیر علوم در استان با اشاره به کارکرد رسانهها در خصوص مشروعیتبخشی اجتماعی به دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه، دستاوردهای علمی بسیار زیادی دارد، اما نیاز به مشروعیت اجتماعی نیز دارد، در این زمینه رسانه میتواند کمک زیادی به دانشگاه کند و دانشگاه را از این برج عاج به عرصه اجتماعی بکشاند.
رییس دانشگاه مازندران با بیان نقش نظارتی رسانهها گفت: رسانهها در خصوص جذب منابع مالی، برندسازی، حمایت اجتماعی و سیاسی با استفاده از تبلیغات و برجستهسازی مسایل، میتوانند کمک شایانی به دانشگاهها کنند. رسانهها نمیتوانند به مردم بگویند که چگونه فکر کنند اما میتوانند بگویند که به چه چیزی(مسایل اجتماعی و محیط زیستی) فکر کنند.
دکتر صالحی عمران در اشاره به کارکرد رسانه در مورد از بین بردن شکاف آگاهی در جامعه بیان کرد: رسانهها با بومیسازی علم، شکاف بین نخبگان و افراد عادی را در جامعه از بین میبرند.
نماینده وزیر علوم در مازندران در خصوص نقش رسانه در ایجاد سرمایههای نمادین برای دانشگاه خاطرنشان کرد: رسانهها میتوانند اعتبار، مشروعیت و حتی سرمایههای نمادین را برای دانشگاه فراهم کنند. میدانهایی که اصحاب رسانه کار میکنند با میدانهایی که اساتید کار میکنند، متفاوت است. همچنین اصحاب رسانه با قواعد میدان نیز، بیشتر آشنا هستند.
رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این نکته که حضور رسانهها در کنار دانشگاه به عنوان یک عقلانیت ارتباطی و ضرورت استراتژیک، ضروری میباشد، اظهار داشت: هم دانشگاه و هم رسانه به این ارتباط متقابل نیاز دارند. در واقع دانشگاه و رسانه لازم و ملزوم یکدیگر هستند و این باعث توسعه جامعه میشود. البته در این بین ممکن است تنشی هم وجود داشته باشد که این تنش باید مدیریت شود. ولی این ارتباط، اجتنابناپذیر و حیاتی است.
ایرج نیاز آذری، مدیر روابط عمومی دانشگاه مازندران و رییس همایش با اشاره به این که این رویداد، آغاز یک راه ارزشمند در تعامل دانشگاه و رسانه است بیان کرد: این همایش بنا دارد ارتباطی را بین دو بال دانایی و آگاهی برای توسعه استان ایجاد کند. در زمینه این همایش نیز، کیفیت کار برای ما مهم است که انشاالله محقق شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه با تاکید بر اینکه دانشگاه مازندران، یکی از مراکز علمی موفق کشور میباشد، گزارشی از روند اجرایی و اهداف برگزاری این همایش ارایه کرد.
برگزاری پنل تخصصی با حضور اساتید و صاحبنظران عرصه رسانه و بیان نظرات و دیدگاهها از سوی اصحاب رسانه، رونمایی از پوستر چشنواره دانشگاه و رسانه و بازدید از تالار افتخارات و موزه مشاهیر دانشگاه، از دیگر بخشهای این همایش بود. همچنین در پایان به شرکتکنندگان در این همایش، لوح تقدیر و گواهی شرکت در دوره آموزشی اهدا شد.
روابط عمومی دانشگاه مازندران