بیانیه شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی - دانشگاه مازندران
بیانیه شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
- 03 Nov 2025
- کد خبر: 4418046
- 318
همزمان با فرا رسیدن 13 آبان صادر شد:
بیانیه شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، در آستانه فرا رسیدن 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، کانون بسیج اساتید دانشگاه ضمن محکومیت اقدامات خصمانه استکبار به سرکردگی آمریکا و اسارییل، بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد.
دانشگاه؛ سنگر رهایی از وابستگی و موتور محرکه استقلال علمی در عصر تقابل پارادایمها
بسمالله الرحمن الرحیم ✨✨
با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام انقلاب اسلامی، به ویژه شهدای دانشآموز و دانشجوی ۱۳ آبان، بار دیگر در آستانه سیزدهمین روز از آبانماه، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران، ایستادهایم. این روز، صرفا یادآور یک واقعه تاریخی نیست، بلکه نقطه تلاقی سه ساحت بنیادین به شرح زیر میباشد:
۱. تحلیل پارادایم از تسخیر سفارت تا افول هژمونی: واقعه تاریخی تسخیر سفارت در سال ۱۳۵۸، بیش از آنکه یک اقدام سیاسی صرف باشد، یک عملکرد معرفتشناختی عمیق بود. این اقدام، ماهیت یک دستگاه جاسوسی را از «نمایندگی دیپلماتیک» به «مرکز فرماندهی عملیات نفوذ نرم» آشکار ساخت. از منظر نظریه روابط بینالملل، این رویداد نقطه عطفی در گذار از مدل «صلح لیبرال» مورد نظر غرب به گفتمان “استقلال محوری” و “عدم مداخله” در سیاست خارجی کشور بود. این تحول، پیامدهای ژئوپلیتیک گستردهای داشت و هژمونی تعریفشده غرب در منطقه را به چالش کشید و سنگ بنای گفتمان «نه شرقی، نه غربی» را در عرصه عمل تثبیت کرد.
این تغییر پارادایم، از منظر فلسفهی قدرت، قابل تحلیل است. قدرت نرم استکبار بر پایه دو ستون بنا شده بود: نفوذ در ساختارهای تصمیمگیری و مهندسی افکار عمومی از طریق نهادهایی که ظاهری دوستانه داشتند.
تسخیر لانه جاسوسی، پرده از روی این معماری پیچیده برداشت و به جهان نشان داد که ابزارهای ظاهری سلطه، در حقیقت کارخانههای تولید نارضایتی و تضعیف ساختارهای ملی هستند.
۲. دانشگاه، قلب تپنده انقلاب فرهنگی و مساله استقلال علمی: کانون بسیج اساتید، دانشگاه را نه صرفاً محلی برای کسب دانش، بلکه حیاتیترین عرصه برای تحقق استقلال فکری و بومیسازی علم میداند. انقلاب فرهنگی، در پاسخ به تزریق هدفمند مکاتب فکری بیگانه که در صدد ریشهکن کردن هویت ملی و اسلامی بود، یک “خودسازی معرفتی” را ضروری ساخت. امروز، استکبار جهانی رویکرد خود را از دخالت سختافزاری به تهاجم نرم و وابستهسازی علمی تغییر داده است.
استکبار دریافته است که بهترین راه برای کنترل یک ملت، کنترل ذهنیت و چرخه تولید دانش آن ملت است. وابستگی علمی، زیربنای وابستگی اقتصادی و در نهایت سیاسی است. اگر در تولید علم به مرجعیت بیرونی وابسته باشیم، عملاً در حال واردات یک “ایدیولوژی عملکردی” هستیم که ممکن است با ارزشهای بنیادین ما همسو نباشد.
الف) چالش وابستگی در تولید دانش: جهاد تبیین در حوزه علم: وظیفه استاد تراز انقلاب اسلامی، “جهاد تبیین” است؛ تبیینی که نه تنها حقایق تاریخی را روشن سازد، بلکه با ارایه مدلهای بدیل علمی، کارآمدی گفتمان مبتنی بر توحید و عدالت را در عرصههای تکنولوژیک و اجتماعی اثبات کند.
اگر نتوانیم در تولید علم متناسب با نیازهای واقعی جامعه و نقشه راه توسعه ملی گام برداریم، در حقیقت به شیوهای نوین در زنجیره وابستگی گرفتار شدهایم. این وابستگی نه فقط در مقالات ISI بلکه در انتخاب حوزههای پژوهشی، تعیین سرفصلهای آموزشی و حتی در انتخاب روشهای مدلسازی بروز مییابد.
ب) تولید دانش راهبردی: مقاومت علمی فعال: در جهان امروز، قدرت نظامی بدون پشتیبانی یک زیرساخت علمی قوی و مستقل، پایدار نیست. اساتید باید با تمرکز بر پژوهشهای راهبردی و فناورانه، وابستگیهای زیرساختی کشور را کاهش داده و با مقاومت علمی فعال، شعار «ما میتوانیم» را از یک شعار سیاسی به یک واقعیت ملموس در آزمایشگاهها و کارگاهها تبدیل نمایند.
۳. تداوم مبارزه در جبهه مقاومت نوین: مبارزه با استکبار جهانی یک رویداد منقضی نیست؛ بلکه یک فرآیند مستمر است که از سال ۱۳۵۸ آغاز و اکنون در قالب “جبهه مقاومت” در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.
ساختار جدید استکبار، نه تنها بر سلطه نظامی، بلکه بر سلطه فرهنگی، اطلاعاتی و مالی استوار است. ۱۳ آبان امروز در صحنههای بینالمللی، در ایستادگی مقابل طرحهای تجزیهطلبانه، در مقابله با جنگ شناختی و در دفاع از محور مقاومت متجلی میشود.
وقتی جامعه دانشگاهی ایران بر روی یک فناوری حیاتی به خودکفایی میرسد، این دستآورد مستقیماً بر توان بازدارندگی و استقلال سیاسی کشور در عرصه بینالمللی میافزاید. لذا، هر قدمی که در راستای کاهش وابستگی فناورانه و تقویت خودباوری ملی برداشته میشود، نقض عمیقتر نقشههای استکبار است و مستقیماً در جبهه مقاومت به نفع مظلومان عالم تأثیر میگذارد.
ما شاهدیم که دشمن در تلاش است تا با استفاده از ابزارهای رسانهای و شبکههای اجتماعی، روایتهای نادرست را تزریق کند تا اعتماد دانشجویان به دستآوردهای علمی کشور را متزلزل سازد. مقابله با این جنگ شناختی، وظیفه اصلی اساتید در زمینه “اخلاق علمی” و “حکمرانی رسانهای” است.
کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران، ۱۳ آبان را فرصتی برای بازخوانی تعهد تاریخی خود میداند. این روز، یادآور این حقیقت است که رهایی از وابستگی، تنها با اتکا به نیروی درونی ملت و تعهد به اصول انقلاب امکانپذیر است.
از جامعه دانشگاهی انتظار میرود با تکیه بر اصول سهگانه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و با درونیسازی مفهوم «دانشگاه اسلامی»، خود را برای جهاد علمی در مسیر تمدنسازی نوین اسلامی آماده سازد.
دانشگاه مازندران، با همت اساتید، کارمندان و دانشجویان، باید به نمادی از علم متعهد و فرهنگ رها تبدیل شود؛ فرهنگی که از نفوذ فکری و فرهنگی استکبار مصون است و علمی تولید میکند که شایسته هدایت جهان به سمت عدالت و معنویت است. ما متعهد میشویم که در برابر هرگونه تلاش برای جهانیسازی فرهنگ غربی و تحمیل پارادایمهای وابسته در فضای دانشگاه، با قدرت علم و بصیرت انقلابی ایستادگی کنیم. مبارزه با استکبار، از کلاس درس و آزمایشگاه آغاز میشود.
کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران