رییس دانشگاه مازندران:

بسیج، یک راهبرد کلان تربیتی و روح حاکم بر نظام آموزشی است

  • 26 Nov 2025
  • کد خبر: 4556622
  • 808

بسیج، یک راهبرد کلان تربیتی و روح حاکم بر نظام آموزشی است

رییس دانشگاه مازندران:

بسیج، یک راهبرد کلان تربیتی و روح حاکم بر نظام آموزشی است

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با سالروز تشکیل بسیج مستضعفین، همایش"بسیج مردم=اقتدار" با حضور سردار نایینی، سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار گردید.

        بر اساس این گزارش، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه مازندران در این نشست که به همت سازمان بسیج استان و با همکاری کانون بسیج اساتید دانشگاه مازندران برگزار شد، با تاکید بر این‌که باید به بسیج به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی چندبعدی نگاه کرد، گفت: بسیج، یک نهاد مردمی خودجوش فراجناحی که بر پایه حضور داوطلبانه و آگاهانه تودههای مردم شکل گرفت و این اصل بسیار مهم، میتواند آن را از نهادهای رسمی و دولتی متمایز کرده و قدرتش را از اراده مردمی بگیرد.

       رییس دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که مردمی‌بودن باعث گردید که بسیج در تمامی اقشار اجتماعی مانند کارگران، کشاورزان، دانشجویان کارمندان و سایر آحاد جامعه دارای یک جایگاه ویژه گردد، اظهار داشت: بسیج را می‌توان به‌عنوان یک نظریه مدیریت اجتماعی تلقی کرد که چه در شرایط بحران که معمولا همیشه پای کار بوده و چه در شرایط حرکت به طرف پیشرفت و توسعه پیشگام است. نهادی که هیچ‌گاه نمی‌تواند یک موجود منفعل باشد، بلکه موجودی است با اراده و مسوول در قبال جامعه و تاریخ و قادر به اثرگذاری.

        دکتر صالحی عمران، از بسیج به‌عنوان تجلی‌گاه انسان فعال یاد کرد که اراده‌اش بر امکاناتش تقدم دارد و با تاکید بر این‌که یکی از اصلی‌ترین مبانی بسیج که بارها و بارها آن را ثابت کرده، این است که انسان‌های با اراده، مقتدر و معتقد می‌توانند بر محدودیت‌های مادی غلبه کنند، افزود: بسیج، یک سرمایه عظیم اجتماعی با خود به همراه می‌آورد که در مقام عمل و در حل مساله می‌تواند ایفای نقش کند.

        نماینده وزیر علوم در استان مازندران با بیان این‌ نکته که بسیج در نظام‌های آموزشی، یک پیوست و ضمیمه نیست، بلکه می‌توان یک راهبرد کلان تربیتی و روح حاکم بر نظام آموزشی برای آن متصور بود، تصریح کرد: بسیج می‌تواند به مثابه یک الگوی تربیتی برای مدیران جوان عمل کند. بسیج می‌تواند به‌عنوان یک سامانه هوشمند شناسایی استعداد و حتی هدایت استعداد در نظام آموزشی باشد. چیزی که در کشور ما به شدت به‌آن نیاز داریم.

        رییس دانشگاه مازندران، شناسایی و هدایت استعدادها برای پیشرفت و حل بحران را یکی از مصادیق بارز حضور بسیج به‎عنوان کانال توزیع فرهنگ جهادی در نظام آموزشی دانست و افزود: نظام آموزشی دارای سه بعد اساسی ورود، فرایند و خروج دانشجویان است که اگر مدل تربیتی صحیح برای دانشجو در بدو ورود تعریف شود، خروجی آن تبدیل به انسانهای مومن، متعهد، ماهر و پیشرفت‌پذیر و اثرگذار در تراز جمهوری اسلامی اسلامی خواهد بود. بنابراین من بسیج را بسیار فراتر از یک حلقه نظامی یا یک دیدگاه نظامی می‌بینم و آن را یک پدیده اجتماعی فرهنگی و یک مدل تربیتی می‌دانم که از طریق آن، می‌توانیم شاهد توسعه و پیشرفت در کشور باشیم.

        در ادامه این نشست، سردار نایینی با اشاره به نقش اثرگذار مردم در شکل‌گیری بسیج و اثرات آن در همه عرصه‌های نظامی و غیرنظامی که بارزترین آن در جنگ 12روزه قابل لمس است، به تبیین جایگاه بسیج در پیشرفت و توسعه کشور به‌ویژه در حوزه آموزش عالی پرداخت.

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​

اشتراک گذاری