هم‌زمان با فرا رسیدن روز احسان و نیکوکاری:

یادداشت معاون بنیاد حامیان دانشگاه مازندران با عنوان ستایش و نکوداشت احسان و نیکوکاری

  • 04 Mar 2024
  • کد خبر: 1696385
  • 19593

یادداشت معاون بنیاد حامیان دانشگاه مازندران با عنوان ستایش و نکوداشت احسان و نیکوکاری

هم‌زمان با فرا رسیدن روز احسان و نیکوکاری:

یادداشت معاون بنیاد حامیان دانشگاه مازندران با عنوان ستایش و نکوداشت احسان و نیکوکاری

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، ایرج نیازآذری معاون بنیاد حامیان دانشگاه، در یادداشتی به مناسبت 14 اسفند مصادف با روز احسان و نیکوکاری، به تشریح این سنت حسنه در زندگی مردم ایران‌زمین پرداخت.

 متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

در ستایش و نکوداشت احسان و نیکوکاری

         در تقوبم ملی کشور ما، "۱۴ اسفند"با دو مناسبت "روز احسان و نیکوکاری" و "روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه" ثبت گردید. این مناسب‌های مهم فرهنگی و اجتماعی، فرصت مغتنمی است تا درباره ابعاد و انواع مختلف احسان و نیکوکاری و قرض‌الحسنه سخن گفته شود. چه آن‌که در آموزه‌های دینی و ملی ما، در ادبیات و آیین‌های بومی و محلی ما مصادیق و اقسام احسان و نیکوکاری توصیه و ترویج و تاکید فراوان شده است.

       از صدقه‌دادن روزانه تا زکات علم و دانش، از دستگیری مستمندان گرفته تا سودمندبودن برای جامعه، از قرض‌الحسنه فردی تا اجتماعی، از احترام به والدین تا اجرای نظم و مقررات در ساحت عمومی، مراقبت از محیط زیست تا اختراع و‌ اکتشاف، همه و همه از مصادیق خیرخواهی و نیک‌اندیشی می‌باشد که به این سیاهه می‌توان گزاره‌های بی‌شماری افزود.‌

       اگر احسان و نیکوکاری در قالب مسوولیت اجتماعی شهروندان به‌عنوان گفتمان مسلط جامعه به فرهنگ پایدار و سبک زندگی تبدیل شود، شاهد جامعه متعالی خواهیم بود. حقیقت واقع این است که جامعه امروزی با همه مهرآفرینی‌هایش، نیازمند بسط و گسترش خیرخواهی و نوع‌دوستی بیشتری می‌باشد و یکایک اقشار جامعه می‌توانند در تحقق جامعه‌ای محسن و ایمانی، نفشی سازنده و موثر ایفا نمایند.

       احسان و نیکوکاری فقط کمک مستقیم به صندوق خیرات نیست بلکه می‌توان با خاموش‌کردن یک لامپ به پویش نیکوکاری پیوست اما اگر گفته شده"هرکه بامش بیش، برفش بیشتر"، می‌توان از موثران جامعه انتظار بیشتری داشت که آسایش خویش را برای رفاه دیگر محدود کنند. بر همین اساس، رونق و شکوفایی جامعه و گذار به جامعه مترقی، نیازمند مشارکت و سرمایه‌گذاری صاحبان فکر و سرمایه است تا بستری فراهم شود و به تبع یک فعالیت اقتصادی، بخش‌های دیگر جامعه به چرخش درآید..‌

       با پاسداشت این مناسبت فرخنده قابل تکریم، می‌دانم کسانی را که می‌توانند‌ با ایجاد یک بنگاه اقتصادی یا مراکز درمانی، آموزشی، خدماتی و‌ فرهنگی موجب شکوفایی جامعه شوند که هم نیازمندی‌های شغلی جوانان را مرتفع نمایند و هم به‌شکل آینده‌گرایانه، احسان و نیکوکاری را به طرق مختلف در جامعه گسترش و پایدار سازند.

       حمایت همه جانبه خیران از علم، دانش، فرهنگ و فنآوری، درخواست دیگر این قلم از علاقه‌مندان به پیشرفت و ترقی جامعه است تا با دست یاریگر مهرورزان شاهد پرورش استعداد‌های ملی و تعالی عالم و دانش بنیان وطن باشیم.

ایرج نیازآذری

معاون مدیر بنیاد حامیان دانشگاه مازندران​​​​​​​

اشتراک گذاری