در آستانه 5 مهرماه انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی آبزیان

  • 25 Sep 2024
  • کد خبر: 2597719
  • 1441

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی آبزیان

در آستانه 5 مهرماه انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به مناسبت روز ملی آبزیان

         به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر شیلا امید ظهیر عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی و محیطی، در یک یادداشت تحلیلی به مناسبت 5 مهر، روز ملی آبزیان، به تشریح اهمیت توجه به این امر و تلاش در حفظ و نگهداری آن پرداخت.

         متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

       پنجم مهرماه در تقویم رسمی کشور عزیزمان ایران روز ملی آبزیان نام‌گذاری شده است. روز ملی آبزیان، سالروز موافقت حضرت امام خمینی(ره) در خصوص پیوستن شیلات ایران به وزارت جهاد سازندگی در سال 1366 است.

مقدمه

       ملی شدن صنعت شیلات، یکی از وقایع مهم تاریخ ایران است که مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت تا این‌که سرانجام در سال 1332 به وقوع پیوست. این رویداد، تشکیل اولین ساختار سازمانی رسمی ماهیگیری كشور را رقم زد و به همین دلیل، شیلات ایران نامیده شد. در سال 1335 شرکت‌های شیلات شمال و جنوب ایران در معاونت امور شیلات و آبزیان وزارت کشاورزی با نام شرکت سهامی شیلات ایران ادغام شدند. در سال 1366، شرکت سهامی شیلات ایران از وزارت کشاورزی جدا شد و در پنجم مهرماه همان سال بنا بر موافقت حضرت امام(ره) به وزارت جهاد سازندگی پیوست. در سال 1379 وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد و شیلات ایران به وزارتخانه جدید پیوست و در سال 1384 قانون انحلال شرکت سهامی شیلات ایران و تاسیس سازمان شیلات ایران تصویب شد.

اهمیت شیلات و آبزیان

      امروزه با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان و نیاز انسان‌ها به دستیابی منابع پروتیینی متنوع و سالم، شیلات و آبزی‌پروری به‌عنوان یکی از شیوه‌های تامین پروتیین مورد نیاز، نقش مهمی را ایفا می‌کند. با توجه به محدودیت‌های منابع در خشکی، بهترین راهکار استفاده از ظرفیت عظیم منابع آبی، شیلات و آبزی‌پروری است.

       کشور عزیزمان ایران با داشتن موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی به دریای کاسپین در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، وجود رودخانه‌های منتهی به دریا و همچنین آب‌های داخلی کشور، ظرفیت‌های ارزشمندی را در زمینه شیلات، صید و صیادی، آبزی‌پروری، تکثیر و پرورش ماهی و میگو‌، پرورش ماهی در قفس و فراهم آورده است.

نقش دانشگاه مازندران

       دانشگاه‌ها بی‌شک نقش مهمی در صیانت از ذخایر و ظرفیت‌های آبزیان، رونق و توسعه شیلات و آبزی‌پروری دارند. دانشگاه مازندران به‌دلیل موقعیت ویژه در شمال کشور، مجاورت با دریای کاسپین و داشتن اساتید مجرب، نقش ویژه‌ای در زمینه آموزش، ارتقای آگاهی، توسعه دانش، پژوهش و فناوری ایفا می‌کند. تقویت همکاری‌ها با سازمان شیلات و افراد فعال در زمینه آبزی‌پروری، تبادل دانش و تجربه می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه علم و فناوری باشد. دانشجویان دانشگاه مازندران به‌ویژه دانشجویان دانشکده علوم دریایی و محیطی می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌های لازم، در تولیدات آبزی‌پروری، اشتغالزایی و کارآفرینی در زمینه شیلات و آبزی‌پروری به ایفای نقش بپردازند.

نتیجه‌گیری

       پنجم مهرماه، روز ملی آبزیان، بهانه‌ای برای پرداختن بیشتر به حفاظت، معرفی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم آبزیان و توسعه شیلات و آبزی‌پروری کشور است. آبزیان نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای غذایی مردم، اشتغال و رشد علم و فناوری دارد. بنابراین حفاظت از ذخایر ارزشمند موجودات آبزی، جلوگیری از ورود زباله‌ها، پسماندهای کشاورزی، آلاینده‌های صنعتی و آلودگی‌های نفتی به منابع آبی قطعا نقش موثری در نگهداری و صیانت از این موجودات با ارزش دارد که باید همه مردم کشور عزیزمان با آگاهی از این مساله مهم و حیاتی در حفاظت و پاسداری از آن‌ها کوشا باشیم.



​​​​​​​