هم‌زمان با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با موضوع نقش شیعیان در ادامه راه سیدالشهدا(ع)

  • 30 Jul 2023
  • کد خبر: 635736
  • 15151

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با موضوع نقش شیعیان در ادامه راه سیدالشهدا(ع)

هم‌زمان با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با موضوع نقش شیعیان در ادامه راه سیدالشهدا(ع)

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر محسن موسوی عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، در یک یادداشت تحلیلی به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، به تشریح نقش محبان و مردم در زنده نگه‌داشتن یاد و قیام سیدالشهدا(ع) پرداخت.

         متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

کیست حسین را یاری کند

     در جملاتی چون«هل من ناصر ینصرنی؛ آیا کسی هست که مرا یاری کند؟»«هل من ذاب یذب عن حرم رسول‌الله» و مانند آن را از  قول حضرت سیدالشهدا(ع) بسیار شنیده‌ایم

      می‌توانیم نگاه تاریخی به این جمله و دیگر سخنان ایشان داشته باشیم. آن‌چنان که در روز عاشورا در  شرایطی دشوار، چنین ندا در داده و بیان تنهایی کرده یا به یاری طلبیده است. یا این‌که فارغ از زمان، مکان و شرایط به آن نگریست و آن را جاری در همیشه‌ زمان و جای‌جای مکان دانسته، جمله مثل‌گونه‌«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را بر لب جان، به ترنم اندیشه تکرار کرد.

       حسین، خون خدا است. ثارالله، عبدالله، اسدالله و فرزند اسدالله است. حسین، ناصر دین خدا است. یاری‌کردن حسین، با یاری دین خدا محقق خواهد شد. حسین خودش را و همه یار و تبارش را و همه دار و ندارش را به عرصه آورد تا به آنچه ایمان دارد، عمل کند. حسین به خدا و دین خدا ایمان داشت. حسین به زبان حال و مقال اظهار داشت: اگر برجایی و برپایی دین خدا، جز با به مقتل‌رفتن حسین میسر نشود، پس ای شمشیرها به سوی من آیید و بر بدنم درآیید. دوستی با امام حسین، دوستی با خدای او و دوستی با دین او است. شیعه حسین بودن، التزام می‌خواهد. التزام به قرآن و سنت. و التزام به اینکه ترجمان قرآن و سنت، جز از اهل‌بیت علیهم‌السلام، برگرفته نشود. «لا تأخذ الا عنا، تکن منا؛ جز از ما چیزی مگیر تا از ما باشی». اگر جز این باشد، هرکس و در هر جایگاه، شغل و لباسی باشد، مورد انکار اهل‌بیت واقع خواهد شد. مانند آن مردی که ادعای شیعه‌بودن داشت و به حضرت حسین گفت: يا ابْنَ رَسُولِ اللّه ِ أَنَا مِنْ شيعَتِكُمْ امام در جوابش فرمود:" اتَّـقِ اللّه َ وَ لا تَدّْعِيَنَّ شَيْئاً يَقُولُ اللّه ُ لَكَ كَذِبْتَ وَفَجَرْتَ فِى دَعْواكَ، إِنَّ شيعَتَنا مَنْ سَلُمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ؛ از خدا بترس! چيزى را ادعا نكن كه خدا بگويدت دروغ گفتى و ادعاى گزافى كردى، شيعيان ما كسانى‌اند كه دل‌هاي‌شان از هر نوع غلّ و غش و دغل‌كارى پاك باشد."

       یاری حسین بن علی علیه‌السلام، این‌گونه محقق خواهد شد. پس اگر تصمیم بر یاری حسین داری، لبیک یا حسین.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

اشتراک گذاری