هم‌زمان با فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان تحلیلی جامعه‌شناختی از دست‌آوردهای مهم انقلاب اسلامی

  • 04 Feb 2024
  • کد خبر: 1582248
  • 16743

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان تحلیلی جامعه‌شناختی از دست‌آوردهای مهم انقلاب اسلامی

هم‌زمان با فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان تحلیلی جامعه‌شناختی از دست‌آوردهای مهم انقلاب اسلامی

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر حیدر جانعلی‌زاده چوب‌بستی دانشیار جامعه‌شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، در یک یادداشت تحلیلی به مناسبت ایام‌الله دهه مبارک فجر، به تحلیلی جامعه‌شناختی از دست‌آوردهای مهم انقلاب اسلامی پرداخت.

       متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تحلیلی جامعه‌شناختی از دست‌آوردهای مهم انقلاب اسلامی

      تربیت انسان‌های متخلق به مکارم و فضایل اخلاقی(مثل تقوا، صداقت، حکمت، شجاعت و امانت‌داری)، تبیین ضرورت‌مندی، فرهنگ‌سازی، عملی‌ساختن و نهادینه‌کردن فرهنگ قوی‌شدن، رویاندن و تعالی بخشیدن اعتماد به نفس ملی، روحیه خودباوری و خوداتکایی، بالابردن توان علمی و تکنولوژیکی در حوزه‌های مختلف خاصه نظامی و امنیتی، ساخت و نهادینه‌کردن رو به گسترش و تعالی جریان مقاومت و الگوسازی موفق در مبارزه با جریانات تکفیری(و در راس آن‌ها، داعش) و تروریستی دولتی به سرکردگی آمریکا و اسراییل، بالابردن ضریب امنیت ملی، متعالی‌سازی عزت، حرمت و عظمت مسلمانان خاصه شیعیان در جهان و به اهتزاز درآوردن پرچم عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و آزادی‌خواهی، چند دست‌آورد مهم، اساسی و اجتماعی انقلاب اسلامی است. تجلی این دست‌آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در پرتو رهبری امامین انقلاب اسلامی، حضور و نقش‌آفرینی حیاتی مردم عزیز و شریف ایران، دوران نورانی و نعمت‌آفرین دفاع مقدس و در ادامه، در پرتو دفاع از حرم و حریم اهل بیت علیهم‌السلام قابل بیان، استدلال و استناد است. در این راستا و در عبارتی تاکیدی، لازم است تصریح شود خود انجام موفق، متعالی، افتخارآمیز و عزت‌بخش دفاع مقدس از برکات انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) است و دیگر دست‌آوردهای اشاره شده، برآمده از عوامل اشاره شده به همراه دفاع مقدس است.

       اگر پرسیده شود، در میان این دست‌آورهای اجتماعی اساسی، پایه‌ای‌ترین، مهم‌ترین و ثمربخش‌ترین دست‌آورد اجتماعی انقلاب اسلامی چه بوده است؟ به نظر می‌شود اشاره و استدلال نمود که مهم‌ترین آن، تربیت و معرفی الگوهای انسانی مرجع و انسان‌های به غایت دیندار(متخلق به صداقت[1] و امانت‌داری) و متخلق به فضایل اخلاقی در سطح اعلی و معتقد و پایبند به قاعده و اصل زرین اخلاق[2] است؛ انسان‌های پرصداقت، پرحکمت، پرشجاعت، پرتوکل، پرامید، پرعشق و پرمجاهدتی که آنچه را برای خود خواستند برای دیگران هم خواستند و حتی بالاتر از این هم عمل نمودند و آن این‌که به اعلی درجه، قدم در گلستان ایثارگری و شهادت گذاشتند و در ایثارگری به رقابت و مسابقه صادقانه و کمال‌گرایانه برخاستند، به‌طوری‌که کارهای سخت و طاقت‌فرسا را برای خود خواستند اما برای دیگران نپسندیدند؛ انسان‌های بزرگی که به سوی عصمت پیش رفتند و شهید بودن را قبل از شهید شدن معنی نمودند و در عمل به عینیت رساندند[3]و مهم، در این راستا این است که انقلاب اسلامی در پرتو چنین انسان‌های حقیقتا دیندار و متخلق به اخلاق نبوی و علوی که خدایی‌شدن را معنی کردند(مثل رزمندگان، خلبانان و سرداران شهید دوران دفاع مقدس، مثل سید شهدای مقاومت؛ سردار دل‌ها؛ شهید حاج قاسم سلیمانی)، به نهادسازی اجتماعی-اسلامی پرداخته است و جریان مقاومت(تفکر، منش و نهاد خداباوری، حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی با پشتوانه‌ای مملو و برخوردار از فضایل اخلاقی خاصه حکمت، سازمان‌دهی، مدیریت و نیروی عظیم) را در دستور کار خودش قرار داده است و توانسته است توفیق کوثری در این زمینه پیدا کند. ایجاد و گسترش جریان مقاومت در لبنان، سوریه، فلسطین، عراق و یمن، بخش درخشان، مبرهن و ماندگاری از این شجره طیبه است که عطر حضور آنان در مبارزه با استکبار به خوبی قابل استشمام است و تشعشع نور این ستارگان مشعشع در آسمان خداپرستی، مجاهدت فی‌الله و خدمت به مردم، گرمابخش امید در دل مستضعفان و ان‌شاالله، زمینه‌ساز ظهور حضرت بقیه‌الله‌الاعظم می‌باشد.

      و در همین راستا، این روزها، با درخشش نیروهای اسلام در مبارزه با اسراییل و آمریکا، مردمان جهان، سقوط و انحطاط زورگویان و غاصبان و ددمنشان و زیاده‌خواهان به سردمداری آمریکا در جریان طوفان‌الاقصی را به وضوح شاهدند. سقوط و شکست این ظالمان و کودک کشان، محصول چیست؟

       به نظر در تحلیل واقعی و دینی، می‌توان شکست مفتضحانه استکبار و اسراییل را به نعمت بزرگی تعبیر نمود که خداوند آن را به مجاهدان مخلص فی‌الله وعده داده است[4]. استمرار و جاودانگی این جریان حق‌طلبی، در گرو وجود، حضور و مدیریت چنین انسان‌های پرورش‌یافته در مدار اسلام ناب و متخلق به اخلاق مصطفوی است تا ان‌شاالله زمینه ظهور حضرت حجت، قایم آل محمد(عج) هرچه بیشتر فراهم گردد و جهان زندگی اجتماعی از نور وجود و حضورش، عدالت اجتماعی راستین و زندگی متعالی را حس و تجربه نماید. الهم عجل فرج مولانا صاحب‌العصر و الزمان(الهی آمین).

منابع

     کریمی لاسکی، محمد و قراملکی، احد فرامرز(1396) تحلیل مفهومی و گزاره‌ای قاعده زرین، ذهن، دوره 18، شماره 69، صص. 252-227.

    میرشکاری، عباس و رمضانی، فاطمه (1402) قاعده طلایی در اخلاق، دایره‌المعارف اخلاق پزشکی اسلامی، نسخه 1، صص. 16-1.

 

[1] . در دانشنامه اسلامی ذیل عنوان صداقت و راست‌گویی، در معنای صادقین در آیات قرآن کریم چنین آمده است: "از مجموع این آیات نتیجه مى‌گیریم که «صادقین» آنهایى هستند که تعهدات خود را در برابر ایمان به پروردگار به خوبى انجام مى‌دهند، نه تردیدى به خود راه مى‌دهند، نه عقب‌نشینى مى‌کنند، نه از انبوه مشکلات مى‌هراسند، بلکه با انواع فداکاری‌ها، صدق ایمان خود را ثابت مى‌کنند. شک نیست که این صفات مراتبى دارد، بعضى ممکن است در قله آن قرار گرفته باشند که ما نام آن‌ها را معصومان مى‌گذاریم، و بعـضى در مراحل پایین‌تر." برگرفته از:

https://wiki.ahlolbait.com/%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C_%D9%88_%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%82%D8%AA

[2] .  معنای ساده قاعده زرین اخلاق این است: آنچه را که برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند یا با دیگران چنان باش و چنان رفتار کن که خواهی با تو چنان باشند و  چنان رفتار کنند(به بخش ایجابی این قاعده، قاعده زرین نام نهاده‌اند) و آنچه را که برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران نیز مپسند(به بخش سلبی این قاعده، قاعده سیمین و نقره‌ای هم گفته‌اند). میرشکاری و رمضانی(1402) به تفصیل در خصوص معنا و ضرورت این اصل در مقاله‌ای تحت عنوان قاعده طلایی در اخلاق در مجموعه دایره‌المعارف اخلاق پزشکی اسلامی و نیز  کریمی لاسکی و قراملکی(1396) در مقاله‌ای با عنوان تحلیل مفهومی و گزاره‌ای قاعده زرین اخلاق پرداختند.

[3] شهید سلیمانی فرمودند: شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود. تمام شهدا دارای این مشخصه هستند. برگرفته از:

https://www.isna.ir/news/gilan-93403/%D8%B4%D8%B1%D8%B7-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

[4] . (أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلونَ بِأَنَّهُم ظُلِموا وَإِنَّ اللَّهَ عَلى نَصرِهِم لَقَديرٌ - به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست. حچ- آیه 39. برگرفته از:

https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=22&npt=7&aya=39

و در جای دیگر خدا می‌فرماید: وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦ و کسانی که خدا و رسولش و مؤمنانی [چون علی بن ابی طالب] را به سرپرستی و دوستی بپذیرند [حزب خدایند،] و یقیناً حزب خدا [در هر زمان و همه جا] پیروزند. (مائده آیه 56).): برگرفته از:

https://wiki.ahlolbait.com/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D9%85%D8%A7%D8%A6%D8%AF%D9%87/%D9%85%D8%AA%D9%86_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87#56

​​​​​​​

اشتراک گذاری