هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت رودخانه

  • 13 Mar 2024
  • کد خبر: 1730973
  • 25116

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت رودخانه

هم‌زمان با فرا رسیدن روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها انجام شد:

یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با عنوان بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت رودخانه

         به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر محمدحسین گرجیان عربی عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی و محیطی، در یک یادداشت تحلیلی به مناسبت 14 مارس مصادف با روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت رودخانه در حوزه‌های مختلف پرداخت.

       روز جهانی" اقدام برای حمایت از رودخانه‌ها و مقابله با سد‌سازی" در سال ۱۹۹۷ توسط شرکت‌کنندگان اولین نشست بین‌المللی قربانیان سدسازی در برزیل به تصویب رسید.

       متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:


بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت رودخانه

       با توجه به تاثیر بی‌نظیر رودخانه‌ها به عنوان منابع حیاتی آبی، محیط زیستی و اقتصادی، همگان باید همواره برای توسعه استراتژی‌ها و عمل‌های موثر در جهت حفاظت و مدیریت پایدار این منابع ارزشمند اهمیت قایل شوند.

       روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها فرصتی است برای بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این صنعت چند بعدی از بین چالش‌ها، آلودگی آب، تخریب زیستگاه‌های آبی، کاهش منابع آبی، تغییرات اقلیمی و مسایل مربوط، به توسعه بی‌رویه و غیرپایدار تبدیل شده‌اند.

      با این وجود، از سوی دیگر، فرصت‌هایی مانند بهبود مدیریت آب، توسعه فناوری‌های نوین در زمینه آب و فاضلاب، ترویج کشاورزی پایدار و افزایش آگاهی عمومی نیز در دسترس است.

       به منظور افزایش اثربخشی در حفاظت از رودخانه‌ها، لازم است که همه نهادها، جامعه‌ها و صنایع مختلف با همکاری و هماهنگی، اقدامات تدابیری را برای حفظ این منابع طبیعی انجام دهند. این موضوع شامل اجرای قوانین و مقررات مربوطه، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، ارتقای تحقیقات و فناوری‌های مرتبط با مدیریت منابع آب و ترویج روش‌های مدیریتی نوین است.

       هم‌چنین، باید به اهمیت حفظ و مرمت رودخانه‌ها به عنوان زیرساختی اساسی برای توسعه پایدار اقتصادی تاکید شود. روز جهانی حفاظت از رودخانه‌ها فرصتی است برای توسعه طرح‌ها و پروژه‌های مبتنی بر همکاری‌های چند نهادی و بین‌المللی که به حفظ این منابع آبی ارزشمند کمک می‌کنند و در عین حال، توسعه اقتصادی پایدار را ترویج می‌کنند.

      از این روز مهم برای ایجاد تعهدات ملی و بین‌المللی به حفظ و مدیریت پایدار رودخانه‌ها استفاده کنیم و همگان را برای مشارکت فعال در این اقدامات دعوت کنیم.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

 

اشتراک گذاری