به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران و برای اولین بار در ایران چاپ و منتشر شد:

کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» تالیف عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

  • 24 Jul 2023
  • کد خبر: 602454
  • 16015

کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» تالیف عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران و برای اولین بار در ایران چاپ و منتشر شد:

کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» تالیف عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» نوشته و تالیف دکتر یعقوب فروتن دانشیار جمعیت شناسی اجتماعی دانشگاه مازندران، توسط اداره نشر آثار علمی مدیریت امور پژوهشی دانشگاه مازندران چاپ و منتشر شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر فروتن نویسنده این کتاب طی گفت‌وگوی کوتاهی با روابط عمومی دانشگاه مازندران اعلام کرد: کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» که ابعاد جنسیتی مرتبط با خصوصیات و تحولات جمعیت را مورد توجه و مطالعه قرار می‌دهد، را می‌توان نخستین کتاب در ایران محسوب کرد که به‌صورت سیستماتیک و متمرکز و بر پایه رویکرد علمی و یافته‌های تحقیقاتی به بررسی و مطالعه جنبه‌های جنسیتی مرتبط با خصوصیات و تحولات جمعیت در ایران و جهان می‌پردازد.

       عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران افزود: مطالب و مباحث این کتاب محصول نزدیک به سه دهه تدریس دانشگاهی و تحقیق علمی اینجانب می‌باشد که پیشتر به صورت سخنرانی‌های علمی در طیف متنوعی از همایش‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین در قالب مقاله‌های علمی پژوهشی به زبان‌های فارسی و انگلیسی ارائه و چاپ شده که اینک به صورت منسجم در این کتاب به رشته تحریر درآمد.

ساختار مطالب کتاب «جمعیت شناسی جنسیت»

       در ادامه این گفت‌وگو، دکتر فروتن افزود: کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» در 5 بخش اصلی، 25 فصل و در 720 صفحه بهمراه یک مقدمه ارزشمند به قلم پروفسور نانسی رایلی استاد دانشگاه بودوین آمریکا تنظیم شده است. بخش اول کتاب تحت عنوان کلیات جمعیت زنان ایران و جهان و در قالب پنج فصل، روند تاریخی تحولات جمعیت شناختی زنان در ایران و جهان، الزامات اجتماعی فرزندآوری و توانمندسازی زنان، تئوری‌های نقش‌های جنسیتی و وضعیت زنان، تحولات نسلی نقش‌های جنسیتی در ایران، و جایگاه بین‌المللی وضعیت زنان ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش دوم کتاب به جمعیت شناسی اشتغال زنان اختصاص یافته و فصل‌های چهارگانه آن به بحث پیرامون ابعاد جمعیت شناختی اشتغال زنان، اشتغال زنان و تاثیرات آن بر روابط زناشویی، جامعه پذیری رسمی الگوهای اشتغال زنان در ایران، و تحلیل جمعیت شناختی نگرش ایرانیان به اشتغال زنان می‌پردازد. از فصل‌های پنجگانه، بخش سوم کتاب تحت عنوان جمعیت شناسی جنسیت و مذهب به بحث و بررسی درباره جمعیت شناسی زنان در جوامع اسلامی، وضعیت زنان مسلمان در مقیاس بین‌المللی، چالش‌های هویت دینی زنان در جوامع غربی، دینداری و فرزندآوری زنان در ایران، و تمایزات شیعی- سنی نگرش جنسیتی در ایران می‌پردازد. ملاحظات جمعیت شناختی جامعه پذیری جنسیتی در بخش چهارم کتاب و در قالب فصل‌های شش‌گانه آن تحت عناوین زنان و زبان: همگرایی جنسیتی در سیستم آموزشی ایران، مطالعه میان فرهنگی جامعه پذیری جنسیتی در نیوزیلند و ایران، هژمونی مردانه در جامعه پذیری رسمی نسل آینده جمعیت ایران، جامعه پذیری رسمی الگوهای پوشش زنان در ایران، و تحلیل جمعیت شناختی نگرش ایرانیان به پوشش زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بخش پنجم کتاب نیز به نگرش‌های جنسیتی در جامعه معاصر ایران می‌پردازد و فصل‌های شش‌گانه آن به موضوعات و مباحث اساسی شامل نگرش جنسیتی در حوزه‌های عمومی و خصوصی، ملاحظات جمعیت شناختی کلیشه‌های جنسیتی، ابعاد جمعیت شناختی ضرب‌المثل‌های جنسیتی، تحلیل جمعیت شناختی ترجیح جنسیتی، نگرش اجتماعی به سقط جنین زنان و ملاحظات جنسیتی نگرش‌های جمعیت شناختی اختصاص یافته است.

       در پایان این گفت‌وگو، دکتر فروتن اظهار امیدواری کرد که مطالب و مباحث کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» بتواند برای جامعه علمی کشور عزیزمان و همه اندیشمندان، برنامه‌ریزان، سیاست‌گزاران و سایر علاقمندان به ساماندهی چالش‌های جنسیتی و همچنین در راستای بهبود و پیشرفت شرایط جمعیت زنان و مردان ازجمله در کشور عزیزمان ایران، مفید و سودمند واقع گردد.

       گفتنی است: دکتر یعقوب فروتن عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، محقق افتخاری گروه مطالعات اسلامی دانشگاه وایکاتو نیوزیلند و دانشگاه غرب سیدنی استرالیا و عضو هیات مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران، تاکنون مجموعا 7 کتاب دیگر را به زیور طبع آراستند. این کتاب‌ها شامل دو کتاب تالیفی تحت عنوان «جمعیت شناسی ایران» (انتشارات دانشگاه مازندران، 1401) و «جمعیت شناسی دین» (انتشارات دانشگاه مازندران، 1400) و پنج کتاب ترجمه تحت عناوین «جمعیت شناسی اقتصادی» (انتشارات دانشگاه مازندران، 1398)، «سیاست‌های جمعیتی جهان» (انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی، وزارت علوم، 1397)، «سالخوردگی جمعیت» (انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی، وزارت علوم، 1396)، «جمعیت‌شناسی سیاسی: نقش تغییرات جمعیتی در سیاست ملی و امنیت بین‌المللی» (انتشارات مؤسسه مطالعات جمعیتی، وزارت علوم، 1395) و «جامعه و جمعیت: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی جمعیت» (انتشارات دانشگاه مازندران، 1380) چاپ و منتشر شده است.

       کتاب «جمعیت شناسی جنسیت: با تاکید بر جمعیت زنان ایران» و سایر کتاب منتشر شده در سامانه برخط انتشارات دانشگاه مازندران به آدرس press.umz.ac.ir در دسترس پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند می‌باشد.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانه‌های گروهی

اشتراک گذاری