با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد:

نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه مازندران

  • 18 Dec 2023
  • کد خبر: 1339922
  • 19694

نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه مازندران

با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد:

نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه مازندران

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با سال‌روز شهادت آیت‌الله شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نشست تخصصی"هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه" با حضور آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی، استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه شهر ری، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران، اساتید حوزه و دانشگاه و برخی از طلاب و دانشجویان در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

حوزه و دانشگاه مانند دو مغز متفکر و قلب تپنده در جامعه اسلامی هستند

        بر اساس این گزارش، دکتر علی‌نژاد در این نشست که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با مشارکت دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دانشگاه برگزار شد، با اشاره به این‌که بیستوهفتم آذرماه، یادآور عروج سرخ مجاهدی خستگی‌ناپذیر و عالمی ربانی، آیت‌اللّه مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، گفت: این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد که به پاس فعالیت‌های چشم‌گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، لزوم ارتباط، همکاری و هم‌فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

       رییس دانشگاه مازندران با تاکید بر این‌که حوزه و دانشگاه مانند دو مغز متفکر و قلب تپنده در جامعه اسلامی، نقش سرنوشت‌سازی در تعالی و شکوفایی یا رکود و انحطاط جامعه به عهده دارند، افزود: همدلی و وحدت این دو قشر فرهیخته، دست‌مایه گران‌بهایی است که زیربنای همه دگرگونی‌های اساسی، به ویژه تحول فرهنگی را که زیرساخت سایر تحول‌ها است، فراهم می‌سازد. وحدت این دو نهاد فکری، عامل آزاداندیشی در فضای علمی کشور و گسترش تعامل و هم‌فکری بیشتر میان جریانات علمی است و از این‌رو دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ این وحدت بیش از پیش تلاش کنند.

      رییس دانشگاه جامع استان با اشاره به جایگاه مهم حوزه‌های علمیه در جامعه دینی و نظام اسلامی، نقش حوزه‌ها را در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت‌ساز دانست و اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می‌یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت‌های ظالم زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته‌اند. با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی، و پدیدآمدن افق‌های تازه، مسوولیت سنگین‌تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.

       دکتر علی‌نژاد افزود: دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه‌های علمی بوده است و رسالت بلند آن، سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشنفکرانی که از افق بالاتری به جامعه می‌نگرند، می‌توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.

      نماینده وزیر علوم در استان مازندران به اشاره به تلاش‌های نظام گذشته برای منزوی‌کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی‌کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی به‌ویژه دانشگاه‌ها، گفت: با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری امام خمینی(ره)، دو قشر روحانی و دانشجو برای پیشبرد انقلاب اسلامی پیشگام گردیدند. روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خویش، همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسوولیت‌های خویش وارد عمل شده‌اند. به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مدّ نظر امام راحل(رحمهاله) و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) بوده و هست.

       دکتر علی‌نژاد وحدت حوزه و دانشگاه برای تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در جامعه را ضروری دانست وخاطرنشان ساخت: نقش مهم این دو مرکز علمی و فرهنگی در کیفیت اداره نظام و مقابله با تهاجم همه جانبه استکبار جهانی، وحدت این دو نهاد را به ضرورت گریزناپذیری بدل کرده است.

       رییس دانشگاه مازندران ادامه داد: دین مبین و فرهنگ اسلامی، الگوها و اسوه‌های زیادی برای زندگی دارد که با اتکا بر آنها می‌توان مانع بروز بسیاری از چالش‌های فرهنگی در جامعه شد. دشمنان مذهب مقدس تشیع سال‌ها بر علیه این مذهب و پیروانش تبلیغات منفی کردند اما شکلگیری انقلاب اسلامی از سوی امام راحل باعث احیای اسلام واقعی شد و باید با تمام ظرفیت از این مهم صیانت کرد.

       دکتر علی‌نژاد با بیان این نکته که بحث علمی از همان ابتدای انقلاب اسلامی مورد تاکید امام راحل و بعد از ایشان، مقام معظم رهبری بود، تصریح کرد: از آن‌جایی که حوزه و دانشگاه، عرصه‌ای برای تبادل افکار و جریانات علمی است، امام راحل(ره) بر وحدت میان این ۲ کانون مهم تاکید و خواستار تقویت آن شد. ارتقای جایگاه علمی کشور همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و مراکز علمی کشور از حوزه‌های علمیه تا دانشگاه‌های مختلف وظیفه دارند نسبت به تحقق این مهم گام‌های بلند بردارند.

       نماینده عالی وزارت علوم در استان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: گسترش آموزش عالی در سه دهه اخیر نه تنها جایگاه علمی ایران را میان کشورهای جهان ارتقا بخشیده، بلکه نقش مهمی در آگاهی‌بخشی اجتماعی و فرهنگی ایفا کرده است اما این کافی نیست و مراکز علمی کشور باید با تمام توان در جهت تولید علم تلاش کنند.

رسالت حوزه‌های علمیه، رسالت پیامبران الهی است

       حجت‌الاسلام دکتر سید باقر حسینی کریمی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: نهادها هرچه بزرگتر و باارزش باشند، آفت‌ها و خطرهای آن هم بیشتر و درهم کوبنده‌تر است. امانات و رسالت‌ها نیز چنین است، به میزان بزرگی، والایی و ارجمندی و بهای آن، مواظبت بیشتری را می‌طلبد و به رسالت‌بانان هوشیارتر و زیرک‌تری نیاز دارد.

       حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: رسالت حوزه‌های علمیه، رسالت پیامبران الهی است، هر جا که حوزه درست‌تر عمل کرده، اسلام رشد چشمگیری داشته است و هرجا که در رسالت خود کوتاهی کرده اسلام با مشکل مواجه شده است.

       نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه مازندران، غفلت‌زدایی و بیدارگری، برقراری و گسترش عدالت، مبارزه با ظلم و فساد، بشارت و انذار، ترویج و گسترش اخلاق، آزادی انسان‌ها از بند جهالت و رذایل و شکوفایی عقل را از جمله رسالات انبیای الهی برشمرد و از همه دانشگاهیان و حوزویان خواست تا با توجه به این موارد، در تربیت جوانان و تقویت نظام اسلامی کوشا باشند.

       در ادامه این مراسم، آیت‌الله حسینی مازندرانی با اشاره به فضایل علمی، معنوی و اخلاقی حضرت صدیقه طاهره و بیان جایگاه زن و حجاب در معارف اسلامی، به تبیین نقش و جایگاه علم و عالم در جامعه اسلامی پرداخت و و بر لزوم بهره‌گیری علم و دین در کنار هم در راستای تحقق جامعه والای انسانی تاکید کرد. هم‌چنین دکتر علی‌اکبر ایزدی فرد به‌عنوان نماینده دانشگاهیان و حجت‌الاسلام سیدامیر غفاری به‌عنوان نماینده حوزویان به بیان سخنان خود پرداخته و ذاکر اهل بیت(ع) سیدعسگری داداش‌نژاد نیز در رثای حضرت زهرا(س) به مرثیه‌سرایی پرداخت.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

اشتراک گذاری