در راستای پیگیری علمی منویات مقام معظم رهبری:

نخستین همایش ملی اقتصاد آبی دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 02 Oct 2024
  • کد خبر: 2657045
  • 2053

نخستین همایش ملی اقتصاد آبی دانشگاه مازندران برگزار شد

در راستای پیگیری علمی منویات مقام معظم رهبری:

نخستین همایش ملی اقتصاد آبی دانشگاه مازندران برگزار شد

        به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، در راستای پیگیری علمی منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در حوزه اقتصاد دریا محور،"نخستین همایش ملی اقتصاد آبی" در روز چهارشنبه 11 مهر 1403 با حضور مسوولان و دانشگاهیان در سالن همایش شهید آوینی دانشکده هنر و معماری برگزار ‌شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر سیدباقر حسینی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، در این مراسم که با مشارکت دانشکده‌های علوم اقتصادی و اداری و علوم دریایی و محیطی برگزار شد، با اشاره به نقش هشدار دهندگی دانشگاه در مسایل مختلف کشور، این امر را به‌ تنهایی برای حل معضلات جامعه کافی ندانست و اظهار داشت: عدم مراجعه صنعت و جامعه به دانشگاه در راستای بهره‌گیری از جامعه علمی، باعث عقب‌ماندگی کشور و عدم برون‌رفت از مشکلات در حوزه‌های مختلف خواهد شد.

       دکتر حسینی با گلایه از مسوولان استان به دلیل عدم توجه به دانشگاه‌ها و استفاده‌ نکردن از جامعه نخبگانی در حوزه‌های مختلف، این امر را بیانگر عدم درک صحیح از مقوله کسب و کار و نقش علم در اقتصاد بیان کرد و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد.

       مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران افزود: ما با وجود دریای مازندران ظرفیت‌هایی که در دل آن وجود دارد، می‌توانیم در حوزه اقتصاد دریامحور در کشور اثرگذار باشیم و در این مسیر، این وظیفه مسوولان است که از دانشگاه و جامعه نخبگانی به درستی بهره بگیرد.

       دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران نیز در این همایش با اشاره به بهره‌گیری کشورهای مختلف از دریا در مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی و ... گفت: یکی از اقتصادهای نوظهور در حوزه دریا، موضوع اقتصاد هیدروژنی و استیصال هیدروژن از آب جهت به‌کارگیری در سوخت جایگزین و مبحث هوای پاک است و ما در ایران، با وجود ظرفیت وسیع دریایی در شمال و جنوب کشور، باید در این مسیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

       دکتر قاسمی با تاکید بر نقش محوری دانشگاه مازندران در حوزه اقتصاد دریا با توجه به قرارگیری در کنار دریای مازندران که ماحصل آن، واگذاری میز اقتصاد دریامحور از سوی مجمع تشخیص مصلحت به آن بود، اظهار داشت: دانشگاه میتواند با توجه به حضور اساتید جوان و نخبه در حوزه اقتصاد و علوم دریایی و هم‌چنین زیرساخت‌های موجود، در این مسیر رو به تعالی بسیار اثرگذار باشد.

       سخنرانی دکر حسنعلی آقاجانی رییس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دریا و دکتر مجتبی مجاوریان عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با موضوع"نقش اقتصاد آبی در توسعه اقتصادی با تاکید بر امنیت غذایی"، برگزاری دو نشست‌ تخصصی جهت ارایه مقالات ارایه‌شده برتر و هم‌چنین تجلیل از مقالات برگزیده، از دیگر بخش‌های این همایش بود.

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​