پژوهش و حفاظت تنوعات طبیعی و فرهنگی و مدیریت منابع و میراث فرهنگی از اهداف مهم باستان­شناسی است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران:

  • 25 Apr 2023
  • کد خبر: 74489
  • 18366

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، بر اساس قرارداد فیمابین دانشگاه مازندران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل و در پی صدور مجوز کاوش لایه­نگاری تپه باستانی کوراییم در بخش کوراییم شهرستان نیر در استان اردبیل، کاوش­های باستان­شناسی این محوطه مهم به سرپرستی دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، باستان­شناس و عضو هیات علمی دانشگاه، از تاریخ 5 فروردین 1402 آغاز شد.

بر اساس این گزارش، دکتر عباس‌نژاد سرپرست کاوش در راستای اطلاع­رسانی به مردم و احترام به جامعه محلی و هم‌چنین، به دلیل تقاضاهای مردمی، با حضور در میان نمازگزاران عید سعید فطر در این شهرستان، گزارشی از روند کاوش و کشفیات مربوطه ارایه کرد.

دکتر عباس­نژاد در این مراسم به طرح مباحثی نظیر اهمیت میراث فرهنگی و لزوم تلاش همه آحاد جامعه برای حفاظت از آن پرداخت و اظهار داشت: پژوهش و حفاظت تنوعات طبیعی و فرهنگی(مانند انسانی، جانوری، گیاهی، زبانی، نژادی و مانند آن‌ها)، ارج­گذاری سنت­های کهن، بازیابی دانش­های باستانی و فراموش­شده، یاری­رساندن به پیش­بینی آینده و آینده­پژوهشی و مدیریت منابع و میراث فرهنگی از اهداف مهم باستان­شناسی است و در همین راستا دانشگاه مازندران طی تفاهم­نامه پژوهشی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، اجرای این پژوهش مهم را بر عهده گرفته است.

سرپرست کاوش با اشاره به این‌که بیان مسایل، دستاوردها و دانش­های تخصصی باستان­شناسی به زبانی ساده و عمومی از وظایف باستان­شناسان است، تاکید کرد: این امر در راستای اصول و مبانی باستان­شناسی عمومی و همگانی است و متاسفانه در این زمینه، غفلت­هایی صورت گرفته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مالکیت میراث فرهنگی و قوانین مربوط به آن پرداخت و با اشاره به بازدارندگی ماده 562 قانون مجازات اسلامی در خصوص تعرض به میراث فرهنگی و حفاری­های غیرمجاز پرداخت و به لزوم التفات به این ماده قانونی و سایر قوانین بازدارنده توسط نهادهای مسئول به منظور صیانت از مواریث فرهنگی و آثار تاریخی، خاطرنشان کرد: مطالعه علمی گذشته، پیشینیان، فرهنگ­ها و تمدن­های کهن، تاکیدی است که در آیاتی از قرآن کریم در قالب امر به"سیروا فی­الارض" به‌ آن اشاره شده تا با شناخت حرکت فرهنگی و اجتماعی بشر در طول ادوار گذشته، زمینه عبرت­گیری برای حال و آینده بشریت فراهم شود.

سرپرست کاوش تپه باستانی کوراییم، استان اردبیل را به عنوان یکی از پایگاه­های مهم و دیرینه حکومت­های شیعی دانست و اساسا شکل­گیری حکومت بزرگ شیعی صفویه را بر مبنای تفکرات بزرگان دینی این مرز و بوم به ویژه شیخ صفی­الدین اردبیلی قلمداد نمود و اضافه کرد: توسعه پژوهش­های باستان­شناسی در این منطقه از تکالیف جدی نهادها و ادارات مسوول و پژوهشگران و علاقمندان است.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه به بیان دستاوردهای کاوش باستان­شناسی تپه باستانی کوراییم پرداخت و مردم متدین و شریف منطقه را با کشفیات این فصل از تحقیقات علمی آشنا نمود که مورد استقبال قرار گرفت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در چارچوب همکاری­های علمی و پژوهشی فیمابین دانشگاه مازندران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل و نیز دانشگاه­های استان و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و حتی خارج از کشور، تحلیل و تفسیر یافته­های پژوهش حاضر میسر و ممکن گردد و به تولید داده­ها و دانش باستان­شناسی در منطقه بیانجامد.

یادآور می‌شود: در این کاوش که تا 10 اردیبهشت 1402 ادامه خواهد یافت، اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه­های مازندران و تهران و همچنین کارشناسان باستان­شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل نیز حضور دارند.

اشتراک گذاری