به دست توانای محققان دانشگاه مازندران انجام شد:

طراحی و ساخت دستگاه پاستور‌سازی خاویار با روش مواد فعال‌شده توسط پلاسمای سرد

  • 24 Sep 2024
  • کد خبر: 2591645
  • 1267

طراحی و ساخت دستگاه پاستور‌سازی خاویار با روش مواد فعال‌شده توسط پلاسمای سرد

به دست توانای محققان دانشگاه مازندران انجام شد:

طراحی و ساخت دستگاه پاستور‌سازی خاویار با روش مواد فعال‌شده توسط پلاسمای سرد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، گروهی از محققان دانشگاه مازندران به سرپرستی دکتر فرشاد صحبت‌زاده عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه، موفق به طراحی و ساخت دستگاه پاستور‌سازی خاویار با روش مواد فعال‌شده توسط پلاسمای سرد شدند.

      بر اساس این گزارش، دکتر صحبت‌زاده با اعلام این خبر افزود: با توسعه و ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری، تولید ۱۰۰ تن خاویار در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است و تقاضا برای خرید خاویار ایرانی، آن را به مولفه‌ای مهم در ارزآوری این محصول برای کشور تبدیل کرده است.

       عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه با اشاره به این‌که یکی از مشکلاتی که در صادرات این محصول وجود دارد، بار میکروبی، کپک و عدم رعایت استاندارد‌هایFDA  و HACCP در بسته‌بندی‌های این محصول می‌باشد، گفت: در این طرح، پاستور‌سازی خاویار با روش مواد فعال‌شده توسط پلاسمای سرد پیشنهاد گردید و با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دانشگاه مازندران انجام شد.

        دکتر صحبت‌زاده با تاکید بر این نکته که استاندارد‌های 186 و 22915 در ساخت این دستگاه به عنوان مبانی طراحی دستگاه و ویژگی بافت خاویار در انتخاب روش تیمار در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: اتوماسیون دستگاه شامل انتخاب زمان تیمار، کنترل شیر‌های برقی، کنترل سیال ورودی و خروجی، راه‌اندازی و قطع راکتور پلاسما و زمان اعمال پلاسما از طریق مانیتور HMI انجام می‌شود. مایع انتخاب‌شده وارد دستگاه می‌شود و بعد از فعال‌سازی توسط پلاسمای سرد در مخزن برای مصرف در پاستور‌سازی خاویار نگهداری می‌شود.

         استاد فیزیک سلولی و مولکولی دانشگاه مازندران در تشریح دستاوردهای ویژه این دستگاه نیز اظهار داشت: فرایند پاستور‌سازی توسط مایع فعال در دمای 4 درجه سانتی‌گراد و کمتر از 7 دقیقه انجام می‌گیرد و در ارزیابی پاستور‌سازی، وفق استاندارد 186، از باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت و مخمر استفاده شد. هم‌چنین در این روش، خواص فیزیکی، شیمیایی و تغذیه‌ای خاویار محفوظ باقی می‌ماند.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی​​​​​​​

اشتراک گذاری