سومین پیشنشست همایش ملی"همزیستی و وفاق در ایران امروز" برگزار شد - دانشگاه مازندران
سومین پیشنشست همایش ملی"همزیستی و وفاق در ایران امروز" برگزار شد
- 01 Dec 2025
- کد خبر: 4593354
- 119
به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان:
سومین پیشنشست همایش ملی"همزیستی و وفاق در ایران امروز" برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، سومین پیشنشست همایش ملی همزیستی و وفاق در ایران امروز، با عنوان"آموزش پویا، اخلاق همگرایی، و وفاق ملی" به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران و با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران، استانداری مازندران، و همکاری شعبه مازندران انجمن علوم سیاسی در مجتمع آموزشی حیات طیبه سردار شهید قاسم سلیمانی ساری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای نشست که با حضور مدیر کل، معاونان، جمعی از مدیران ناحیهها، معلمان، و فعالان حوزه تعلیم و تربیت استان مازندران برگزار گردید، دکتر صدرا تقیپور، پژوهشگر مطالعات دینی و مدرس دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مازندران، بهعنوان دبیر نشست، ضمن پرداختن به معانی لغوی و اصطلاحی وفاق، و طرح وجه موضوع کلی جلسه، عطف نگاه سخنرانان را به دو حوزه مبانی نظری؛ شامل تحلیل فلسفی و اخلاقی مقوله وفاق، و عرصه آموزش با تاکید بر نهاد تعلیم و تربیت مربوط دانست. وی از وفاق بهعنوان نه صرفا یک ارزش اخلاقی؛ که یک ضرورت اجتماعی تعبیر، و نقش نهاد آموزش و پرورش را تنها بخشی از تلاشهای اجتماعی برای تحقق این امر تلقی، و به پروژههای مشارکتی در جوامع محلی بهسان عوامل مکمل اشاره کرد.
فرهاد شعبانی، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، با ارایه سخنرانی با عنوان«نسبت نهاد تعلیم وتربیت و وفاق ملی؛ مفاهیم، رویکردها و روشها» با طرح نظریه عصبیت ابنخلدون و نیز مقوله تعلیم و تربیت از طریق تربیت اجتماعی یا جامعهپذیری بهمثابه مرکز ثقل نظامهای آموزشی در دنیا و به تبع آن، هدفساز موضوع آموزش وفاق، جهت نیل بدین مقصود، تمرکز بر دو بعدِ آموزش صلاحیتهای اجتماعی و آموزش جریانهای اجتماعی را ضروری و نیز رویکردها و روشهای چنین اهدافی را به دو شکل مستقیم؛ در قالب کتب درسی علوم اجتماعی، و غیرمستقیم؛ در قالب جشنوارهها، مسابقات فرهنگی و هنری قلمداد کرد.
در ادامه، دکتر مهدی خبازی، عضو هیات علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران، در سخنرانی خود با عنوان «آموزش به مثابه افقی از وفاق؛ تاملی فلسفی در نسبت میان آموزش، تفاوت و هماندیشی از منظر هابرماس و دریدا» با عطف نگاه به دو اندیشمند برجسته غربی، یعنی هابرماس و ژاک دریدا و ترمینولوژی وفاق از منظر آن دو، به واکاوی فلسفی و امکان منطقی مقوله وفاق (اینکه آیا بنیادا وفاق ممکن است یا خیر؟) در جوامع بشری پرداخت و با تصریحِ به اینکه هر دو فیلسوف در نهایت بر همبودگی تاکید میورزند، عدم امکان وفاق که منبعث از نظریه آن دوست را نه پایان کار؛ که نقطه آغازین، و چاره را در یافتن زبان مشترک و نیز افق مشترک حداقلی، با لحاظ انتفای امکان تفاهم مطلق و مستمر در روابط انسانی به استناد واقعیت، میداند.
سخنران سوم نشست، فریدون کلبادینژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران بود که با عنوان «ضرورت گفتمان وفاق در زیستبومِ جدید و نقش آن در هویت ملی و عوامل مؤثر در مدرسه و یادگیری» به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به ناکارآمدی ساختارهای آموزشی گذشته تا حال، راه برونرفت از ابرچالشهایی نظیر بحران هویت در نسل جدید را در تکوین و تقویت تشکلهای دانشآموزی متناسب با زیستبوم جدید بهعنوان جایگزینی برای رقابت فردی، و رهنمون به روحیه جمعی و دیگرپذیری در قالب مذکور جستوجو کرد.
دکتر محمود تنها، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران، سخنران چهارم نشست، بود که با عنوان «همدلی در مدارس؛ کلید بهبود کیفیت فرهنگ وفاق بر پایه برنامه نماد» با طرح مقوله وفاق به مثابه کلید تابآوری و پایداری در مدارس، آن هم از طریق ایجاد محیطی دوستانه و حمایتی، بر ضرورت پایهگذاری جامعه آموزشیِ مقاوم به منظور مواجهه با چالشها و بحرانها تاکید کرد. وی نیل بدین مقصود را نهتنها از طریق تکیهی صرف بر بعد علمی، بلکه با تمرکز بیشتر بر رشد بعد عاطفی و اجتماعی میسور دانست.
و در نهایت، دکتر محمود دیانی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران، سخنان خود را با عنوان «تاملاتی در موضوع وفاق ملی و اجتماعی از منظر اخلاق» ارایه کرد. وی با ریشهیابی کلیدواژه وفاق در ادبیات قرآنی و ارجاع به مفردات راغب، و نیز ردیابی کلیدواژه مذکور در اندیشه فیلسوفان یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو، و فارابی از میان اندیشمندان مسلمان، به آسیبشناسیِ وفاق در گفتمان دولت چهاردهم پرداخت و تصریح داشت که لازمه قول به وفاق، التزام به اخلاق، چه با رویکرد الهی و چه با رویکرد سکولار بوده، چراکه فرض وفاق مورد بحث، ابتنای بر اصول مسلمه قانون اساسی و عقل سلیم است.
روابط عمومی دانشگاه مازندران