با حضور معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سومین نشست هیات اندیشه‌ورز استان مازندران برگزار شد

  • 15 Oct 2024
  • کد خبر: 2739113
  • 178

سومین نشست هیات اندیشه‌ورز استان مازندران برگزار شد

با حضور معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سومین نشست هیات اندیشه‌ورز استان مازندران برگزار شد

         به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران به نقل از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، سومین نشست هیات اندیشه‌ورز استان مازندران در روز دوشنبه 23 مهر 1403 با حضور جمعی از روسای دانشگاه‌های استان، نمایندگان پارک علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، جهاد دانشگاهی‌، شرکت‌های دانش‌بنیان و اعضای حقیقی هیات اندیشه‌ورز در سالن کنفرانس سازمان مرکزی برگزار گردید.

       بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران و رییس هیات‌ اندیشه‌ورز استان با اشاره به اهمیت درک ضرورت‌های امروز و آینده برای دست‌یابی به پیشرفت پایدار، لازمه این مهم را مداخله مدبرانه، علمی و همه‌جانبه با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصان و نخبگان دانشگاهی و مدیران اجرایی دانست و افزود: این موضوع به کرات در منابع و تعالیم دینی ما مورد تاکید قرار گرفته است. در آیات شریفه قرآن کریم، خداوند متعال به دفعات، انسان‌ها را به خواندن، دیدن، شنیدن، سیر و سفر کاوشگرانه و استفاده از قوه تعقل و اندیشه دعوت نموده و امیرمومنان حضرت علی(ع) در خطابه خود به مالک اشتر فرموده‌اند: «هرچه بیشتر با دانشمندان و فرزانگان هم‌نشینی و همراهی کن تا موجبات سامان امور کشور فراهم آید».

      دکتر علی‌نژاد سپس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم حرکت به سمت گفتمان تولید علم، پیشرفت علمی، جنبش نرم‌افزاری و شتاب رشد، تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز استانی را که با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان استان‌ها برای حل مشکلات آنها و تمرکززدایی در تصمیم‌سازی‌ها شکل گرفته‌اند، تصمیمی پسندیده خواند و اظهار امیدواری کرد که با جمع‌اندیشی، جمع‌سپاری، نوآوری، ایده‌پردازی و استفاده از تجارب اجرایی و مدیریتی و نیز تخصص اعضا، گام‌های روبه جلویی برداشته شود.

       رییس دانشگاه مازندران در ادامه با اشاره به نوپا بودن این هیات‌ها، وجود ابهام، نقد و پرسش درباره نحوه عملکرد و حوزه اختیارات این کانون‌های اندیشه را امری طبیعی دانست که می‌تواند با همت اعضا و راهبری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح و مرتفع گردد.

        در ادامه این نشست، دکتر سلیمی معاون پژوهش و فناوری ستاد علم و فناوری، سخنان خود را که به صورت آنلاین برای سایر دانشگاه‌های کشور پخش می‌شد، با محوریت گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ تحول در حکمرانی علم و فناوری آغاز کرد.

        دکتر سلیمی ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه آن در نظام حکمرانی کشور، مهم‌ترین ماموریت شورا را حکمرانی قدرت نرم نظام در عرصه فرهنگ و دانش دانست.

        معاون پژوهش و فناوری ستاد علم و فناوری یادآور شد که در حال حاضر، شورا در دوران تکامل خود به‌سر می‌برد و طی این دوران فعالیت، دست‌آوردهای چشم‌گیری داشته و اسناد مهمی را در حوزه علم و فناوری تدوین و ساختارهای مهمی هم‌چون بنیاد ملی نخبگان، بنیاد ملی علم ایران و ... را ایجاد نموده است.

        به گفته دکتر سلیمی، یکی از اسناد مهم تهیه‌شده توسط شورا، تدوین نقشه جامع علمی کشور در سال 1389 است. این سند به عنوان سند بالادستی در الگوی حکمرانی علمی کشور، چرخه علم و فناوری را از ایده‌پردازی تا تجاری‌سازی مشخص می‌کند.

       وی در بخش دوم سخنان خود به لزوم ایجاد تحول مناسب در وظایف، ماموریت‌ها، ساختارها و ترکیب شورا که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اشاره کرد و یکی از نشانه‌های این تحول را، شکل‌گیری هیات‌های اندیشه‌ورز استانی دانست که وظیفه تهیه نقشه جامع علمی در برش استانی و نیز ارایه نقطه‌نظرات نخبگان برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور را بر عهده دارند.

       معاون آموزشی و پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش سوم صحبت‌های خود، ضمن اشاره به برگزاری همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری در آبان 1403، به تبیین محورهای این همایش که شامل 2 محور اصلی حکمرانی علم و فناوری در مقام نظر و در مقام عمل می‌شود پرداخته و اهداف برگزاری همایش را تشریح کرد.

        دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران و دبیر هیات اندیشه‌ورز استان نیز در این نشست، ضمن ترسیم وضعیت اکوسیستم علم و فناوری استان مازندران، گزارشی از عملکرد هیات اندیشه‌ورز استان از ابتدای شکل‌گیری تاکنون را ارایه کرد.

      در ادامه، روسای میزهای تخصصی تشکیل‌شده با عناوین سلامت- هنر- علوم انسانی و معارف اسلامی- فناوری- علوم پایه و کاربردی، ضمن ارایه گزارش عملکرد، به بیان پرسش‌ها و دغدغه‌های خود درباره تشکیل کارگروه‌های تخصصی و روند پیشبرد امور پرداختند.
       یادآور می‌شود: اعضای حاضر در این نشست، در ادامه برنامه‌ها به دیدار آیت‌الله محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در استان رفتند و از رهنمودهای ایراد شده در راستای پیشرفت امور بهره گرفتند.

روابط عمومی دانشگاه مازندران​​​​​​​