سومین جلسه کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی با حضور معاون وزیر علوم - دانشگاه مازندران
سومین جلسه کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی با حضور معاون وزیر علوم
- 20 Apr 2024
- کد خبر: 1824541
- 2931
در استانداری مازندران برگزار شد:
سومین جلسه کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی با حضور معاون وزیر علوم
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، سومین نشست کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی با حضور دکتر عموعابدینی معاون آموزشی وزارت عتف، استاندار مازندران و رییس دانشگاه مازندران در روز چهارشنبه در استانداری مازندران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، دکتر عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه و دولت سیزدهم ریلگذاری دانشگاهها با رویکرد جدیدی برنامهریزی و سیاستگذاری شده است، گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محورهای دانش و اخلاق اصلاح و پایهگذاری شده است.
دکتر قاسم عمو عابدینی چهارشنبه 29 فروردین در سومین نشست کارگروه پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول در مازندران، آمایش رشتهها، ماموریتگرایی، اجرای طرح تحول دولت سیزدهم و ساماندهی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را از جمله مسوولیتهای مهم این کارگروه عنوان کرد.
دکتر عموعابدینی افزود: ماموریتگرا کردن دانشگاهها، ساماندهی موسسات، کیفیگرایی مهارتافزایی و مدیریت منطقهای، از اهداف و اولویتهای طرح آمایش آموزش عالی است که به طور جد به دنبال اجرایی کردن آن هستیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد دانشگاه داناییمحور است، خاطرنشان کرد: رشتههای دانشگاهی باید دارای پیوست اشتغال باشند و وجود رشتههای دانشگاهی بدون توجه به ظرفیتها، نیازها و آمایش آموزش عالی، بر تعداد فارغالتحصیلان بیکار در کشور افزوده است.
وی با اشاره به اینکه در طرح تحول آموزش عالی نیز، بورسیه شغلی در صنایع بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: رییسجمهور نیز در شورای اشتغال مصوبهای ابلاغ کرد که براساس آن، تمام صنایع و شرکتها موظف به استفاده از کارورزان هستند.
دکترعموعابدینی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم کاهش تعداد مراکز دانشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: تعدد مراکز دانشگاهی در کشور باعث بروز مشکلات فراوانی در آموزش عالی شده و دولت سیزدهم به دنبال رفع این معضلات است.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاههای کشورمان باید به ۵۰۰ واحد کاهش یابد، تصریح کرد: هماکنون ۲ هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی و آموزش عالی در کشور فعال است و کاهش واحدهای دانشگاهی نیز در راستای ضرورت ارتقابخشی به وضعیت آموزش عالی در کشور است.
وی ناکارآمدی در نظام حکمرانی، پاسخگویی ناکافی به نیازهای جامعه، توسعهنیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی و ضعف همکاریهای علمی بینالمللی را از عمده چالشهای اصلی برای آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم عنوان کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه طرح تحول برای تجمیع واحدهای دانشگاهی در کشور است، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش، نوآوری فرهنگی، تولید، خدمت، ثروت و سرمایه را از جمله اولویت اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و گفت: حوزههای مختلف علم و فناوری باید در راستای سندهای بالادستی و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی و سند تحول دولت سیزدهم نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
استاندار مازندران نیز در این جلسه؛ به میانگین ۴۰ درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور اشاره کرد و افزود: بر این اساس نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در مازندران ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
دکتر سیدمحمود حسینیپور با بیان اینکه تعداد دانشگاههای دولتی در مازندران به هیچ عنوان مفید فایده نبوده است، خاطرنشان کرد: این امر باعث شد هم رتبه دانشگاه این استان در مقایسه با دانشگاههای ملی کاهش یابد و هم در مدیریت دانشگاهها مشکلاتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما به دنبال تحول بازنده نیستیم و تحول برنده مدنظر ماست، گفت: به غیر از دانشگاه مازندران، چهار واحد دانشگاهی دولتی دیگر نیز در این استان فعال است که هرکدام از این واحدهای دانشگاهی میتوانند در تقویت دانشگاه مازندران نقشآفرینی کنند.
استاندار مازندران، مهارت آموزی در دانشگاههای مازندران را ضروریترین نیازهای امروز استان برای حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال دانست و گفت: مدیریت هوشمند در آموزش عالی نیاز اساسی کشور و مازندران است.
استاندارمازندران تصریح کرد: طرح در دست اقدام وزارت علوم با عنوان پیادهسازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول راهی برای برونرفت از مشکلاتی است که دانشگاهها اکنون با آن مواجه هستند.
دکتر حسینیپور با بیان اینکه در پیادهسازی طرح تحول نباید به دنبال گزینههای غیرکارشناسی باشیم، تاکید کرد: باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی، توانمندسازی دانشگاه مازندران هم در سطح ملی و هم در سطح بینالمللی در دستور کار قرار گیرد.
مقام عالی دولت در مازندران با بیان اینکه در طرح تحول باید از خواستههای صنفی و بخشی پرهیز و به خواستههای ملی توجه شود، گفت: بازتعریف و ساماندهی رشتههای دانشگاهی متناسب با نیازهای توسعهای مازندران باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.
رییس دانشگاه مازندران نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت آموزش عالی استان ارایه و خواستار حمایت وزارت عتف و استان در تقویت آموزش عالی مازندران شد.
دکتر حشمتالله علینژاد رییس دانشگاه مازندران گفت: اجرای آمایش آموزش عالی، زمینهساز ارتقای تمام زیرشاخههای نظام آموزش عالی کشور خواهد شد.
دکتر علینژاد افزود: اجرای طرح آمایش و ساماندهی باید در بخشهای مختلف استان نیز برنامهریزی و انجام گیرد و آمایش آموزش عالی استان به تنهایی پاسخگوی توسعه استان و ماموریتهای تعریفشده در سند آمایش استان نخواهد بود.
رییس دانشگاه مازندران با اشاره به سهم استان مازندران از آموزش عالی دولتی در کشور اذعان داشت: درصد قابل توجهی از دانشجویان مازندرانی در خارج از استان مشغول به تحصیل هستند که نشاندهنده نیاز استان به توسعه رشتههای دانشگاهی و ظرفیتهای تحصیلی است.
روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانههای گروهی