با حضور رییس بنیاد ملی علم ایران:

دومین نشست سالانه پژوهش و فناوری دانشگاه‌های منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

  • 10 Mar 2024
  • کد خبر: 1721705
  • 22009

دومین نشست سالانه پژوهش و فناوری دانشگاه‌های منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

با حضور رییس بنیاد ملی علم ایران:

دومین نشست سالانه پژوهش و فناوری دانشگاه‌های منطقه دو کشور در دانشگاه مازندران برگزار شد

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دومین نشست سالانه معاونان پژوهش و فناوری منطقه دو کشور(مازندران، گلستان و گیلان) با حضور دکتر علی‌محمد سلطانی رییس بنیاد ملی علم ایران، دکتر حشمت‌الله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران و معاونان پژوهش و فناوری منطقه 2 کشور در روز چهارشنبه 16 اسفند 1402 به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار گردید.

      بر اساس این گزارش، دکتر علی‌نژاد در این نشست بر اهمیت روزافزون ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در دنیای امروز تاکید و اظهار داشت: پیوند دانشگاه و صنعت، یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های رسیدن به توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده به گونه‌ای که توسعه جوامع به چگونگی پیوند میان این دو نهاد وابسته شده است.

     دکتر جمال قاسمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران و دبیر منطقه دو کشور نیز در این نشست، خواستار افزایش همکاری و تعاملات میان اعضای منطقه دو با این نهاد مدافع علم و پژوهش شد.

     در ادامه، دکتر سلطانی در توضیحات خود به تشریح ساختار علمی، داوری و نظارت، حوزه‌های مورد حمایت، چارچوب‌های حمایتی و ضوابط حاکم بر هر یک از آن‌ها و برنامه‌ها و فراخوان‌های بنیاد ملی علم ایران پرداخت و ضمن بیان اهداف کلی برنامه علمی کشور از جمله سرآمدی در علم و فناوری، علم در خدمت جامعه و اولویت‌های ملی و حفظ رقابت‌پذیری و نوآوری، شرایط حمایت‌های بنیاد در حوزه‌های مورد حمایت یعنی طرح پژوهشی، پسادکتری، کرسی و گرنت پژوهشی، پایان‌نامه و رساله، ترویج علم، طرح‌ها و کارگاه‌های بین‌المللی را بازگو کرد.

       رییس بنیاد علم ایران افزود: در نسل دوم صندوق حمایت از پژوهشگران که با نام بنیاد علم شناخته می‌شود، 80 درصد حمایت‌ها در قالب فراخوان و 20 درصد در قالب مستمر می‌باشد که شامل حمایت‌های برنامه محور(حوزه‌های مدنظر بنیاد) می‌شود.

          دکتر سلطانی در ادامه به بیان رویکردهای حمایتی جدید بنیاد مانند حمایت از ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، حمایت از برنامه‌های ترویج علم دانشگاه‌ها و توجه بیشتر به دانشگاه‌های خارج از پایتخت پرداخت و با اشاره به اهمیت موضوع فعال‌ترکردن نقش دانشگاه‌های واقع در شهرستان‌ها، خواستار ارتباط موثرتر این دانشگاه‌ها با بنیاد ملی علم ایران و اطلاع‌رسانی فراخوان‌های بنیاد در وبگاه و کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه‌ها شد.

        وی ضمن شرح شرایط انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های ماموریت‌گرا یادآور شد: در این چارچوب، سقف حمایت‌ها تا یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

       رییس بنیاد ملی علم ایران در ادامه توضیحات مربوط به رویکردهای جدید، برنامه شب علم در دانشگاه‌ها را تشریح و تبیین نموده، بیان داشت: هدف اصلی این برنامه، علاقه‌مندکردن مردم به نهاد علم جهت افزایش سطح فرهیختگی جامعه می‌باشد و این مهم از طریق فراخوان شب علم که توضیحات آن در تارنمای بنیاد قرار داده می‌شود اطلاع‌رسانی می‌گردد.

       دکتر سلطانی در ادامه سخنان خود به حوزه همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بنیاد ملی علم ایران به ۲ طریق از همکاری‌های بین‌المللی حمایت می‌کند. نخست فعالیت‌های تحقیقاتی در قالب طرح پژوهشی است که در این قالب، به پژوهش‌هایی که همکار خارجی در آن وجود داشته باشد مبلغ صدمیلیون تومان به مبلغ حمایتی طرح پژوهشی اضافه می‌شود. نوع دوم حمایت بنیاد از همکاری‌های بین‌المللی، انتشار فراخوان‌هایی در حوزه بین‌الملل است که البته سقف حمایتی در هر فراخوان متفاوت است.

       رییس بنیاد علم ایران در پایان، به ارایه گزارشی از فعالیت‌هایی که با حمایت مالی بنیاد در سه استان مازندران، گیلان و گلستان در فاصله زمانی 1386 تا 1402 انجام شده است، پرداخت که این گزارش به تفکیک نوع فعالیت و دانشگاه و نهاد محل انجام فعالیت برای مخاطبان شرح داده شد.

        این نشست با پرسش و پاسخ و بیان ایده‌ها و نظرات اعضای منطقه دو کشور به پایان رسید.

       یادآور میشود: اهمیت موضوع شفافیت در داوری‌ها، نگاه ویژه بنیاد به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، مسایل مربوط به طرح‌های بین‌المللی از جمله افزایش تعداد کشورهای مخاطب برای همکاری‌های بین‌المللی، زمینه‌های همکاری بنیاد با پارک‌های علم و فناوری و چالش‌های موجود در آن، موضوع حمایت بنیاد از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، مسایل حقوقی مرتبط با طرح‌های مورد حمایت و فراخوان تاب‌آوری استان گلستان از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی