به مناسبت هفته گردشگری و به میزبانی دانشکده میراث فرهنگی دانشگاه مازندران انجام شد:

برگزاری نشست علمی با عنوان"گردشگری کشاورزی و سرمایه‌گذاری سبز"

  • 06 Oct 2023
  • کد خبر: 1045070
  • 17526

برگزاری نشست علمی با عنوان

به مناسبت هفته گردشگری و به میزبانی دانشکده میراث فرهنگی دانشگاه مازندران انجام شد:

برگزاری نشست علمی با عنوان"گردشگری کشاورزی و سرمایه‌گذاری سبز"

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، به مناسبت"هفته گردشگری"، با همکاری دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانشگاه مازندران، انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و مجموعه تفریحی- گردشگری میزبان در چالوس نشستی علمی با عنوان"گردشگری کشاورزی و سرمایه‌گذاری سبز" برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست دکتر حسن هاشمی زرج‌آباد رییس دانشکده میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک روز و هفته گردشگری، به تبیین شعار این روز در سال 2023 با عنوان"گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز" و تشریح پیشینه و دلایل این نام‌گذاری پرداخت.

       در ادامه مهندس سعید اوحدی مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در امور راهبردی، با اشاره به رشد مجدد صنعت گردشگری جهان و کشور در دوران پساکرونا، قابلیت این صنعت در توزیع عادلانه ثروت در جامعه را از مزایای اقتصادی این صنعت نسبت به دیگر صنایع هم‌چون نفت و خودرو عنوان کرد. وی با ذکر مستندات سازمان‌های جهانی در خصوص جایگاه ویژه ایران در حوزه ظرفیت‌های تاریخی-فرهنگی، صنایع‌دستی، تنوع جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ میهمان‌نوازی، آسیب‌شناسی علمی در خصوص دلایل جایگاه نه‌چندان مطلوب گردشگری کشور در مقایسه با کشورهای منطقه را ضروری دانست.

       در این نشست حجه‌الاسلام والمسلمین موسوی امام جمعه شهرستان چالوس و نیز امام جمعه مرزن‌آباد و حجه‌الاسلام والمسلمین اسکندری معاون فرمانداری چالوس نیز حضور یافتند.

       دکتر سعید رضا اصغری پژوهشگر حوزه گردشگری کشاورزی و کارشناس آموزش‌های رسمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران، با ذکر تعاریف بین‌المللی و بومی گردشگری کشاورزی، انواع و محصولات آن، به نقش گردشگری کشاورزی در زنجیره ارزش‌ افزوده در تولیدات کشاورزی و هم‌چنین پیوند آن با فرهنگ بومی، منطقه‌ای و ملی پرداخت. اصغری ضمن اشاره به اینکه ایران از 28 اقلیم از 34 اقلیم جهانی کشاورزی برخوردار است، آموزش صحیح و متوازن به گردشگران و گردشگر پذیران و بهره‌گیری از تجارب کشورهای موفق درزمینه گردشگری کشاورزی هم‌چون چین را ضروری دانست.

       دیگر سخنران این نشست دکتر مهرداد خزایی پول مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران، ضمن برشمردن چالش‌های طبیعی و زیست‌محیطی مازندران در حوزه گردشگری، فرهنگ‌سازی و آموزش را لازمه توسعه گردشگری سبز و پایدار دانست. وی با برشمردن برخی از مشکلات و تعارضات میان منابع طبیعی و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری و راهکارهای تعامل و رفع این تعارضات پرداخت.

       دکتر یحیایی مشاور ارشد فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز شهرداری‌ها را از مهم‌ترین سازمان‌های تأثیرگذار در حوزه گردشگری و به‌ویژه گردشگری سبز دانست و حرکت از ایده‌ال‌گرایی به سمت واقع‌گرایی و عمل‌گرایی را تنها راه عبور از مشکلات و توسعه در حوزه گردشگری استان و کشور عنوان کرد.

       در ادامه، دبیران این نشست دکتر رمضان موسوی(عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) و دکتر صادق صالحی(عضو هیأت علمی و مشاور رییس دانشگاه مازندران در ارتباط با جامعه و صنعت) ضمن تشریح نقش سازمان‌های مردم‌نهاد گردشگری در حوزه مطالبه‌گری و هم‌چنین ایجاد قوانین و مقررات صحیح و کاربردی، توسعه و رفع موانع گردشگری استان و کشور را در گرو ایجاد، فعالیت و گسترش این سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان کردند.

       در بخش پایانی این نشست، فعالان حوزه گردشگری استان و کشور به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و ارایه راهکارهای پیشنهادی در زمینه توسعه گردشگری استان و رفع موانع موجود پرداختند.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

اشتراک گذاری