در ادامه سلسله نشست‌های راوی امین انجام شد:

برگزاری نشست تبیین پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه علوم دریایی و صنایع آبی در دانشگاه مازندران

  • 06 Feb 2024
  • کد خبر: 1598540
  • 18183

برگزاری نشست تبیین پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه علوم دریایی و صنایع آبی در دانشگاه مازندران

در ادامه سلسله نشست‌های راوی امین انجام شد:

برگزاری نشست تبیین پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه علوم دریایی و صنایع آبی در دانشگاه مازندران

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، سومین برنامه از سلسله نشست‌های راوی امین با هدف بیان پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه علوم دریایی و صنایع آبی با حضور جمعی از دانشگاهیان در روز دوشنبه 16 بهمن 1402 در نمازخانه حضرت ولی‌عصر(عج) پردیس دانشگاه برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، دکتر عبدالعلی موحدی‌نیا رییس دانشکده علوم دریایی و محیطی در این نشست، مهم‌ترین دست‌آورد انقلاب اسلامی برای ملت ایران را اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دانست و اظهار داشت: البته این اقتدار صرفا شامل بخش نظامی نیست اگرچه یکی از مهم‌ترین موارد این امر است، ولی اقتدار در حوزه صنایع، علوم، دانش و بهره‌برداری از دریا نیز جزو دست‌آوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی دریایی می‌باشد.

         رییس دانشکده علوم دریایی و محیطی، دریا را یک فرصت عظیم برای توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به وجود حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار دریاهای کشور گفت: ایران با وجود این ساحل، بدون این‌که بخواهد از آب‌های سرزمین کشورهای دیگر عبور کند مستقیما به دریا و اقیانوس‌ها راه دارد که این خود یک فرصت عظیم و بیانگر این است که دریا منبع قدرت و ثروت برای کشورها است.

       دکتر موحدی‌نیا افزود: برای به‌دست‌آوردن ثروت و قدرتی که می‌توانیم از دریا داشته باشیم باید تلاش شایسته‌ای در این زمینه انجام دهیم. تضمین این پیشرفت و اقتدار، مستلزم امنیت، دانش و پایداری است.

       دکتر موحدی‌نیا با تاکید بر این نکته که اقتدار ما فقط مربوط به سواحل نمی‌شود، اظهار داشت: ایران، اقتدار خود را هم در حوزه آب‌های سرزمینی خود و هم دور از ساحل تا دریای سرخ، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و تمام مناطق شمال اقیانوس هند نشان داده و امروزه تا فواصلی به اندازه دو هزار و پانصد کیلومتر از مرزهای خود، امنیت را برای جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده است.

       عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی با بیان دست‌آوردهای انقلاب اسلامی، به سابقه چند هزار ساله ایران در بحث دریانوردی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در آغاز انقلاب، ناوگان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران بسیار محدود بود، ولی امروزه بیش از یک درصد ناوگان حمل و نقل دریایی دنیا در اختیار ایران است و این در شرایطی بوده است که مسیر به دلیل وجود جنگ و تحریم‌ها برای این توسعه بسیار ناهموار بوده است. هم‌چنین در بحث بنادر هم شاهد توسعه بسیاری در دوران پس از انقلاب هستیم که در این زمینه، بیش از ۳۰۰ بندر شیلاتی، نفتی، تجاری، تفریحی و گردشگری در ایران ساخته شده است که برای نمونه می‌توان به بندر امیرآباد که بزرگ‌ترین بندر شمال ایران و اولین بندر نسل سوم ایران است اشاره کرد. بندر تجاری شهید رجایی در بندرعباس نیز به همین صورت در دل جنگ ساخته و در سال ۶۴ عملیاتی شد و اکنون پنجاه ‌و نهمین بندر جهان محسوب می‌شود.

       دکتر موحدی‌نیا به پیشرفت صنعت کشتی‌سازی در دوران پس از انقلاب اشاره کرد و با بیان این‌که امروز بیش از ۸۰ درصد نیاز صنایع کشور در کشتی‌سازی توسط شرکت‌های بزرگ داخلی تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث آموزش و تربیت نیروی انسانی، تا بیش از انقلاب برای آموزش‌های تخصصی افراد را به خارج از کشور می‌فرستادند، اما از پس انقلاب در تمام علوم صنایع و دریایی، نیروی انسانی توسط اساتید داخلی تربیت شده و آموزش می‌بینند.

     ارتقای تولید مستندات علمی از دیگر مباحث مورد اشاره دکتر موحدی‌نیا بود که ارتقای علوم اقیانوس‌شناسی از رتبه ۹۲ دنیا به ۲۶، علوم مرتبط با شیلات و آبزی‌پروری از ۵۹ به ۲۰ و کسب رتبه یازدهم در حوزه مهندسی دریایی از جمله این افتخارات بود.

 

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه‌های گروهی

اشتراک گذاری