برگزاری نشست تخصصی در دانشگاه مازندران با عنوان:

بررسی تحولات اخیر لبنان و فلسطین اشغالی

  • 11 Oct 2024
  • کد خبر: 2694380
  • 346

بررسی تحولات اخیر لبنان و فلسطین اشغالی

برگزاری نشست تخصصی در دانشگاه مازندران با عنوان:

بررسی تحولات اخیر لبنان و فلسطین اشغالی

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، با حمایت و پشتیبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، نشست تخصصی با عنوان: "بررسی تحولات اخیر لبنان و فلسطین اشغالی" در روز سه‌شنبه 17 مهر 1403 در سالن کنفرانس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران برگزار شد.

       بر اساس این گزارش، سخنرانان این نشست تخصصی، به بررسی تحولات اخیر لبنان و فلسطین اشغالی پرداختند. در زیر، خلاصه‌ای از متن سخنرانی سخنرانان این نشست تخصصی را مشاهده می‌کنید:

دکتر علی اکبر جعفری، استاد روابط بین ­الملل

       تحول در ساختار نظام بین‌الملل بعد از جنگ جهانی دوم و جایگزینی ایالات متحده آمریکا به جای انگلستان، نقطه عطفی در تعاملات منطقه‌ای خاورمیانه محسوب می‌گردد. نخستین گام‌های دولت آمریکا در اجرای سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود، تسهیل مهاجرت یهودیان به سرزمین فلسطین بود. هاری ترومن، یازده دقیقه پس از اعلام تأسیس دولت اسرائیل در 14 مه 1948 رژیم صهیونیستی را به صورت «دو فاکتو» و در پی آن در 31 ژانویه 1949 آن را به طور «دو ژور» به رسمیت شناخت. از نظر روژه گارودی، نویسنده فرانسوی، اسرائیل دارای موقعیت استراتژیک تعیین‌کننده‌ای در رویارویی دو دنیا می‌باشد. بنیان‌گذاران دولت اسراییل، حتی قبل از به‌ وجود آمدن این رژیم، رسالت اساسی آن را تعیین کرده بودند. به همین دلیل اکنون محور مقاومت تنها با دولت اسراییل درگیر نیست چرا که امنیت اسراییل در بطن استراتژی امنیت آمریکا قرار دارد.

       آمریکا در تحولات اخیر غزه و لبنان، علاوه بر امنیت اسراییل، خواهان تأمین منافع خود نیز می‌باشد. به همین دلیل، پیدایش هیچ وضعیتی را در منطقه که با منافع مشترک دو دولت سازگار نباشد، نمی‌پذیرد و حل معادلات منطقه‌ای را بازی با حاصل جمع صفر و تقویت اتحاد خود و مبارزه با محور مقاومت و دولت‌های اسلامی خاورمیانه می‌دانند که با نظریه رئالیسم نوکلاسیک تهاجمی منطبق است. تنها راه برون‌رفت از ناامنی منطقه غرب آسیا به‌کارگیری«استراتژی موازنه تهدید» در مقابل«استراتژی اتحاد آمریکا و اسراییل» است.

دکتر رضا اختیاری، دانشیار روابط بین ­الملل

       از زمان شروع بحران در سرزمین ­های اشغالی فلسطین و سپس در لبنان و تشدید سیاست ­های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اسراییل که سبب شهادت بسیاری از ساکنان غزه و جنوب لبنان شده است، واکنش منفعلانه ­ای را تاکنون از سوی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شاهد بوده ­ایم. این رویکرد منفعلانه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ریشه در عوامل مختلفی دارد که از مهم­ترین آنها می­توان به این موارد اشاره نمود: از اولویت خارج شدن مساله فلسطین از سوی برخی از کشورهای عربی و در مقابل اتخاذ سیاست تنش ­زدایی در قبال رژیم صهیونیستی، عدم هماهنگی و هم‌سویی این کشورها در نحوه مواجهه با حماس و حزب الله، تعارض ساختار اقتدارگرایی دولت­ های عربی در برابر افزایش محبوبیت شهید حسن نصرالله در منطقه، خرسندی برخی از کشورهای محافظه‌کار عربی به‌ویژه عربستان، امارات متحده عربی و بحرین از تضعیف جبهه مقاومت با هدف تغییر موازنه منطقه­ ای و نهایتا وابستگی سیاسی امنیتی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به قدرت ­های بزرگ غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا.

دکتر حسین رضازاده، استادیار حقوق بین‌الملل

       دولت آفریقای جنوبی در 29 دسامبر 2023 دعوایی را علیه اسراییل راجع به نسل­ کشی در غزه در دیوان بین‌الملل دادگستری مطرح نمود. در این پرونده دولت آفریقای جنوبی با توجه به شرایط اضطراری موجود در غزه و جلوگیری از ورود خسارات غیرقابل جبران، تقاضای دستور موقت از دیوان را ثبت نمود. دیوان در دستور موقت صادره ابتدا وقوع «اختلاف» فی مابین آفریقای جنوبی و اسراییل را بررسی می­نماید. در این راستا دیوان به اظهارنظر مقامات آفریقای جنوبی و اسراییل اشاره نموده و با توجه به تعارض دیدگاه میان مقامات مذکور(وقوع یا عدم وقوع نسل­کشی)، وقوع اختلاف میان طرفین را احراز می­نماید. سپس دیوان به منظور بررسی صلاحیت خود، به کنوانسیون منع و مجازات نسل­ کشی که هر دو طرف دعوا عضو آن هستند استناد کرده و با توجه به ماده 9 کنوانسیون مذکور صلاحیت خود را احراز می­نماید. متعاقبا دیوان با توجه به گزارش­های سازمان ملل متحد، سازمان جهانی سلامت و ... وقوع نسل­ کشی را به‌صورت اولیه(در چهارچوب دستور موقت) احراز و به‌عنوان یک مرجع عالی حقوقی، از اسراییل می­ خواهد تا به اقدامات خود خاتمه دهد.

روابط عمومی دانشگاه مازندران

​​​​​​​

اشتراک گذاری