بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی - دانشگاه مازندران
بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
- 14 Feb 2024
- کد خبر: 1623137
- 17878
یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در آستانه انتخابات با عنوان:
بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر مهدی مرادی برلیان عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه، در یادداشتی تحلیلی در آستانه برگزاری انتخابات اسفند 1402، به تشریح بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.
متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده میکنید:
بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی
- امروزه شفافیت مالی در فعالیتهای سیاسی از جمله اقدامات کاندیداهای انتخابات برای کسب کرسی نمایندگی، از ضرورتهای حکمرانی خوب و اقتضائات اصل حاکمیت قانون بهشمار میآید؛ مشخصبودن منابع تأمین مالی فعالیتهای افراد و احزاب سیاسی و نحوه هزینهکرد آنها بدون شک بر اعتماد عمومی به مجموعه نظام سیاسی، سلامت فرآیند انتخابات مربوطه و ایجاد عدالت سیاسی میان کاندیداها آثار مثبتی بر جای گذاشته و زمینه مشارکت مطلوبتر شهروندان را در تعیین سرنوشت خود فراهم میسازد.
- در نظام حقوقی ایران و در راستای بند 4 سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر"تعیین حدود و نوع هزینهها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفافسازی منابع و هزینههای انتخاباتی داوطلبان و تشکلهای سیاسی و اعلام به مراجع ذیصلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی"، قانون مهمی تحت عنوان"شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیتهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی" در سال 1398 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که از سال جاری و در انتخابات پیشرو، اجراییکردن آن آغاز شده است؛ تصویب قانون مذکور، گام مهم و قابلتوجهی در راستای حکمرانی شفاف، پاکدستانه و اعتمادافزا ارزیابی میشود؛ از جمله اهداف وضع این قانون میتوان به تعیین منابع مجاز برای استفاده در فعالیتهای انتخاباتی، تعیین چارچوب و محدودیت در هزینهکرد منابع مالی و ایجاد فرآیندی مشخص برای اعلام منابع و هزینهها اشاره کرد.
- در قانون پیشگفته، اصطلاحات تبلیغات، فعالیتهای انتخاباتی، هزینههای انتخاباتی و تامین مالی انتخابات به صورت بیشوکم، جامع و مانعی تبیین و تعریف شدهاند(مادۀ 1)؛ در این زمینه اشاره به تعریف هزینههای انتخاباتی ضروری است؛ از منظر قانون، مقصود از هزینههای مذکور، هزینههایی مادی است که نامزدهای انتخابات و احزاب و گروههای سیاسی در انجام فعالیتهای انتخاباتی و تبلیغات، صرف میکنند.
- مهمترین احکام و بایستههای مالی فعالیتهای انتخاباتی در قانون مورد اشاره را میتوان بدینترتیب خلاصه کرد:
- منابع تأمین مالی فعالیتهای انتخاباتی که منحصر در چهار منبع اموال و دارایی شخصی نامزد، کمکهای احزاب و گروههای سیاسی، کمکهای اشخاص حقیقی ایرانی و منابع و امکانات عمومی میباشد. در این زمینه، قانونگذار دو مقرره بسیار مهم را بیان داشته است: نخست آنکه به جز احزاب و گروههای سیاسی، دیگر اشخاص حقوقی از هرگونه تامین منابع مالی برای فعالیت نامزدها منع شدهاند و دیگر آنکه نامزدها، احزاب و گروههای سیاسی حق ندارند هیچگونه کمک مالی و غیرمالی را از اشخاصی که دارای تابعیت غیرایرانی میباشند و یا اشخاصی که به یکی از جرایم اقتصادی محکوم شدهاند دریافت نمایند.(مواد 2 و 3 و تبصرههای آن)
- مشخص بودن هویت پرداختکننده و دریافتکننده منابع مالی بهترتیبی که در صورت مشخصنبودن هویت پرداختکننده کمک، اموال مذکور اعم از نقدی و غیرنقدی، مشمول احکام اموال مجهولالمالک خواهد بود، افزون بر این هرگونه پرداخت و کمک نقدی باید از طریق اسناد بانکی یا به صورت الکترونیکی باشد(ماده 4 و تبصرههای آن)
- قراردادن سقف برای هزینههای کاندیداها با عنایت به معیارهایی همچون پراکندگی جمعیت، محدوده جغرافیایی و تعداد کرسیهای هر حوزه انتخابیه از طریق هیات مرکزی نظارت و با پیشنهاد وزارت کشور. همچنین در این قانون، میزان کمک و هدایای هر شخص حقیقی به یک نامزد یا مجموع نامزدها حداکثر به میزان بیست درصد(۲۰%) سقف هزینه انتخاباتی معین شده است(ماده 5 و تبصرههای آن)
- منحصر ساختن هزینههای انتخاباتی داوطلبان در موارد چهارگانه دایر کردن محل ستاد، برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، تبلیغات مجاز و حقالزحمه نماینده مالی و عوامل اجرایی و کارشناسی ستادها. به موجب قانون، سایر هزینهها و تعهدات به جز موارد مذکور، از جمله ارایه کمک نقدی و غیرنقدی به افراد توسط نامزد یا از طرف وی ممنوع و در حکم خرید و فروش رای محسوب میشود(مادۀ 6 و نبصره)
- ایجاد سامانۀ مالی انتخابات که توسط وزرات کشور به تازگی راهاندازی شده است. قانون مقرر داشته است کاندیداها باید تمامی مصارف و مخارج مرتبط با فعالیتهای انتخاباتی و هزینههای تبلیغاتی خود و منابع تامین مالی این هزینهها و میزان کمکهای مالی نقدی و غیرنقدی دریافتی را به نحو شفاف در سامانه مذکور ثبت کنند.(مادۀ 9)
- در نظرگرفتن ضمانت اجرای کیفری تخطی از احکام قانون مذکور بهگونهای که انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احکام قانون جرم است و مرتکب به یکی از مجازاتهای تعزیری درجه شش به استثنای مجازات حبس محکوم میشود و در صورتی که نامزدهای انتخابات مرتکب این جرم شوند، علاوه بر مجازات مقرر، به محرومیت از نامزدی در هرگونه انتخابات عمومی و سراسری از یک تا دو دوره از سوی مراجع صالح قضایی محکوم خواهند شد(مادۀ 11)
- بهنظر میرسد وضع قانون مذکور گرچه اقدامی درخور توجه و ضروری در راستای ایجاد عدالت انتخاباتی و دستیابی به انتخاباتی سالم و منصفانه است، ولی باید این نکته را مدنظر قرار داد که نظام حقوقی ایران در زمینه شفافیت مالی فعالیتهای انتخاباتی نوپا بوده و تجربه چندانی ندارد؛ باید با اجرای قانون مذکور، خلاها و نواقص احتمالی به درستی شناسایی و با اصلاح و تکمیل قوانین موجود یا وضع قوانین و مقررات جدید در جهت ایجاد نظام حقوقی مطلوب با استفاده از تجربیات دستآمده در حوزه هزینهکردهای انتخاباتی، گامهای دیگری برداشت.
روابط عمومی دانشگاه مازندران
امور رسانههای گروهی