تشریح فعالیت های مدیریت برنامه ریزی راهبردی به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی

  • 23 Oct 2024
  • News Code: 2787952
  • 77

تشریح فعالیت های مدیریت برنامه ریزی راهبردی به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، به‌مناسبت فرا رسیدن روز آمار و برنامه‌ریزی، دکتر مرتضی موقر عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری و مدیر برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی به تشریح نقش و جایگاه آمار در زندگی روزمره و رشد جامعه پرداخت.

         متن کامل این گفت‌وگو را در زیر مشاهده می‌کنید:

*روابط عمومی: با سلام و روز به‌خیر، در ابتدا این روز را به شما تبریک می‌گوییم. لطفا مختصری در خصوص ارتباط میان آمار و برنامه‌ریزی توضیح دهید؟

*دکتر موقر: سلام و وقت به‌خیر. بسیار متشکرم. همان‌گونه که مستحضرید روز اول آبان مصادف با روز ملی آمار و برنامه‌ریزی است. نام‌گذاری یک روز در تقویم رسمی به این عنوان، بیانگر اهمیت اطلاعات و لزوم برنامه‌ریزی بر اساس آن، برای دست‌یابی به اهداف و ماموریت‌ها است. بنده هم این روز را به همه همکاران دانشگاه به‌ویژه همکاران خودم در واحد برنامه‌ریزی راهبردی تبریک عرض می‌کنم. همه همکاران دانشگاه، به نوعی همکار ما در واحد برنامه‌ریزی هستند زیرا وظیفه تولید داده‌ها که مبنای فعالیت‌های برنامه‌ریزی است، را برعهده دارند. امروزه، سازمان‌ها با تغییرات دایمی روبهرو هستند. بنابراین، نیاز به آمارهای به‌روز برای تصمیم‌گیری‌هایی راهبردی و پویا ضروری است.

*روابط عمومی: مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی دقیقا چیست و چه وظایفی دارد؟

*دکتر موقر: مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی، یکی از مدیریت‌های نوپای دانشگاه است که در تشکیلات ابلاغی دانشگاه در سال 1400 ذیل معاونت برنامه‌ریزی و توسعه تشکیل شد و از سال 1401، با تغییرات ساختار سازمانی دانشگاه، ذیل حوزه ریاست فعالیت می‌کند. این مدیریت وظیفه دارد ضمن مطالعه و تجزیه و تحلیل وضعیت جاری دانشگاه، نقاط قوت و ضعف دانشگاه را شناسایی نموده و با آینده‌پژوهی، وضعیت مطلوبی برای دانشگاه ترسیم نماید. به این منظور، بر اساس مستندات بالادست، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در سطح کشور در محورهای آموزش، پژوهش و نوآوری، مطالعه و شناخت فناوری‌های پیشران و پایش روندهای حوزه‌ فناوری در جهان، اثرات آن‌ها را بر محیط دانشگاه بررسی نموده و برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت استفاده از فرصت‌ها و عبور از چالش‌ها را ارایه نماید. به‌طور ویژه، تهیه‌ و تنظیم‌ ماموریت، چشم‌انداز، اهداف‌، راهبردها و سیاست‌های‌ کلان‌ دانشگاه در چارچوب‌ جهت‌گیریها و رویکردهای برنامه‌های‌ توسعه‌ کشور با مشارکت‌ و همکاری‌ کلیه واحدهای‌ تابعه دانشگاه در قالب" سند برنامه راهبردی دانشگاه"‌، وظیفه محوری این مدیریت است. وظایف این مدیریت توسط سه گروه آینده‌پژوهی، برنامه‌ریزی و آمار و اطلاعات ذیل این مدیریت انجام می‌شود.

*اشاره کردید که تدوین برنامه راهبردی از وظایف اصلی مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی است، در این زمینه چه کارهایی انجام شده است؟

* دکتر موقر: بله، اولین برنامه راهبردی دانشگاه مازندران مربوط به سال 1402- 1398 بوده است که در بخش اجرا، با چالش‌هایی مواجه گردید. دومین برنامه سند راهبردی مربوط به سال‌های 1407- 1403 است که توسط تیم مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی پس از مدت‌ها مطالعه و جلسات متعدد کارشناسی با صاحب‌نظران، اعضای هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان تدوین شد. این سند که با هدف تبیین اهداف، ماموریت‌ها و ارایه راهبردهایی در جهت تحقق ماموریت‌ها و نیل به این اهداف تدوین شده است، پس از ارایه در چهارمین نشست از دوره ششم هیات امنای دانشگاه‌های مازندران در تاریخ 18 شهریور1402 و دریافت تاییدیه از دفتر ساماندهی اسناد راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(طی نامه شماره 50474 تاریخ 1 خرداد 1403 مشاور محترم وزیر در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی)، به تصویب رسید. نکته‌ای که در همین جا لازم است عرض کنم این است که موفقیت اتفاقی و بر مبنای شانس و اقبال یه‌دست نمی‌آید. تحقیقا دست‌یابی به جایگاه شایسته در بین دانشگاه‌ها و در رنکینگ داخلی و جهانی، مستلزم داشتن برنامه و راهبری آن است. در خرداد سال جاری، شورای راهبردی دانشگاه برای نظارت و پایش مستمر بر برنامه و تعیین راهکار عملیاتی‌شدن آن، تشکیل گردید. امیدوار هستیم با تاکیدات دکتر علی‌نژاد رییس محترم دانشگاه به معاونت‌ها، دانشکده‌ها و سایر مدیریت‌های ستادی دانشگاه، درخصوص اجرای برنامه، شاهد اجرای موفق آن باشیم.

* روابط عمومی: مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی در خصوص آمار و اطلاعات، چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

* دکتر موقر: طبق فرمایش مقام معظم رهبری"آمار، پایه تصمیم‌گیری‌های درست، به‌جا و کارآمد برای کشور است". بی‌شک، بدون اطلاعات درست، به‌روز و کامل نمی‌توان برای آینده برنامه‌ریزی نمود و تصمیمات صحیح اتخاذ کرد. گروه آمار و اطلاعات دانشگاه، ضمن هماهنگی مستمر با کلیه معاونت‌ها و واحدهای تابعه دانشگاه، گزارشات لازم را برای تصمیم‌گیری مسوولان دانشگاه، سازمان‌های بالادست و سایر نهادهای متقاضی آماده می‌کند. هم‌چنین تهیه داده‌های مورد نیاز برای حضور دانشگاه در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، تکمیل سامانه‌های ملی و ... از فعالیت‌های این بخش است. قابل ذکر است از سال 1400، سالنامه جامع آماری دانشگاه توسط همکاران این مدیریت به صورت سالانه تهیه و منتشر می‌گردد که با جرات می‌توان گفت، دانشگاه مازندران کامل‌ترین سالنامه‌های آماری را در بین دانشگاه‌های کشور منتشر می‌کند. امید است که با ادامه تدوین سال‌نامه در سال‌های آتی، به تحلیل روند‌ها، ارزیابی کمی و کیفی و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر کمک شایانی شود.

* روابط عمومی: و نکته پایانی:

دکتر موقر: در پایان بر نقش برنامه‌ریزی راهبردی تاکید می‌کنم. همان‌طور که ریاست محترم جمهور با وجود نهاد مدیریت بررسی‌های استراتژیک، یک معاون راهبردی برای ریاست جمهوری انتخاب می‌کنند، اهمیت و توجه به برنامه‌ریزی را در دولت چهاردهم مشخص‌تر می‌سازد. برنامه‌ریزی استراتژیک در وافع یک نحوه تلقی و باور است و اگر این امر به یک گفتمان غالب و به باور و اعتقاد جدی در سطح همه اعضای جامعه دانشگاهی تبدیل نگردد، امید چندانی هم در دست‌یابی به آن افق مطلوب و چشم‌انداز تعیین شده وجود نخواهد داشت. لذا دست‌یابی به جایگاه شایسته دانشگاه مازندران در افق 1407 مستلزم همراهی و همکاری اساتید، دانشجویان عزیز و به‌خصوص مدیران محترم در تمام سطوح دانشگاه خواهد بود. جهت استحضار علاقه‌مندان، سال‌نامه آماری و برنامه راهبردی در وب‌سایت مدیریت راهبردی به آدرس https: //spm.umz.ac.ir/ در دسترس قرار دارد.

 

خبرهای مرتبط

There are no results.