چاپ        ارسال به دوست

با حضور رییس دانشگاه، معاونان و روسای دانشکده ها در مجتمع خوابگاهی شهید نواب صفوی برگزار شد:

پنجمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه

هدف دشمنان از اغتشاش های اخیر در ایران، اصل نظام است و نه شخص یا گروه خاص

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، پنجمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران با حضور رییس دانشگاه، معاونان، روسای دانشکده ها و جمعی از مدیران ستادی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه در مجتمع خوابگاهی شهید نواب صفوی دانشگاه برگزار شد.

       براساس این گزارش، در این نشست دکتر سید خلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه برای اولین بار در دانشگاه مازندران به کمک یکی از خیرین فضای کتابخانه و سالن مطالعه خوابگاه نواب بازسازی و تجهیز شد، گفت: زیبا سازی فضای ساحلی این خوابگاه که هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان را می طلبید، تنها با صرف 20 میلیون تومان از سوی دانشگاه انجام گردید که این امر گواه بر این است که اگر برای انجام کاری، خواست و اراده وجود داشته باشد، امکانات و منبع فراهم سازی آن موجود است.

       دکتر میرنیا ادامه داد: بارها تاکید کرده ام و باز هم می گویم که اگر ما از منابع و امکانات و بودجه های دولت در جهت درست و صلاح دستگاه استفاده نکنیم، چه بسا که سودجویان و برخی عناصر غیر به عنوان اختلاس از آن بهره خواهند برد. لذا اگر در مدیران و اساتید دانشگاه، اراده استفاده از امکانات موجود در جهت پیشرفت جامعه وجود داشته باشد بدون شک موفق خواهند بود.

       رییس دانشگاه مازندران با بیان این مطلب که دانشگاه به عنوان موتور محرک جامعه است، افزود: ما باید جامعه را به دنبال خود بکشانیم و به آن در مسیر حرکت رو به جلو یاری دهیم، چرا که ما به عنوان موتور محرک جامعه نقش یدک کش را بازی کرده و تا رسیدن به سرمنزل مقصود، جامعه به ما اتکا خواهد نمود. اگر یک مدیر یا استاد دانشگاه نقش پیشرانی خود را به درستی ایفا نکند و جامعه بر او پیشی بگیرد، دیگر فایده ای نخواهد داشت.

       دکتر میرنیا در ادامه سخنان خود انجام ندادن کارها را به بهانه عدم وجود بودجه نشان از ناتوانی مدیریت دانسته و خاطرنشان کرد: تاکنون با انجام هیچ طرح و ایده ای که در جهت پیشرفت دانشگاه مطرح شده باشد، به دلیل عدم وجود اعتبار مخالفت نکرده و حتی دستور به انجام آن در اسرع وقت نیز داده ام. چرا که معتقدم که انجام برخی از طرح ها هم برای جامعه سودمند است و هم برای دانشگاه صرفه اقتصادی و درآمدزایی خواهد داشت.

       رییس دانشگاه جامع استان در ادامه به اتفاقات چند روز اخیر کشور نیز اشاره کرده و اظهار داشت: کشور ما اکنون در موقعیتی بسیار حساس قرار دارد و دشمنان قسم خورده نظام در داخل و خارج از کشور با کوچکترین حرکت و اعتراض مردمی در راستای اعتراض به برخی فشارهای اقتصادی و یا برخی موسسات مالی، اقدام به تحریک اذهان عمومی و سوء استفاده در جهت باصطلاح براندازی نظام می نمایند که حتی در برخی از مواقع، عواقب جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. هدف اینان اصل نظام است و نه شخص یا گروه خاص. پس باید هوشیار بود و با دقت حرکت کرد، چرا که اگر به هوش نباشیم و بی مبالاتی و بی دقتی کنیم، عواقب این امر گریبان ما را نیز خواهد گرفت.

       دکتر میرنیا به لزوم حفظ احترام در برخورد مدیران دانشگاه در تمام رده ها با اساتید، کارکنان و دانشجویان تاکید و یادآور شد: بازخورد رفتارهای بعضا نابهنجار مدیران در هر سطحی، در تحریک و تشویش اذهان عمومی جامعه تاثیر داشته و ممکن است عواقب ناگواری در پی داشته باشد. اگر بنا بر خدمت است، باید صادقانه از روی اخلاص باشد.

       مسوول تشکیل اتاق فکر استان با اشاره به ظرفیت های دانشگاهیان استان گفت: مقام عالی استان به توان بالای نخبگان و دانشگاهیان استان تکیه کرده و به این ظرفیت ها اعتقاد دارد و این جای بسی خوشحالی است. ما باید از این اعتماد استفاده کرده و توان واقعی نخبگان استان را در راستای پیشرفت استان به کار بگیریم. اساتید و پژوهشگران باید مشکلات و آسیب های اجتماعی جامعه را رصد کرده بر روی آن تحقیق و کارآفرینی کنند. امروز باید اثبات کرد که دانشگاه درمانگاه جامعه است که اگر اینگونه نشود، فردا حتما دیر خواهد بود.

       رییس دانشگاه مازندران در پایان تاکید کرد: اساتید و دانشجویان هرگونه طرح و ایده ای را به مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه ارایه دهند تا در جهت پیشبرد دانشگاه، استان و جامعه به کار گرفته شود. 

نقش ما در تربیت نیروهایی که صلاحیت اداره کشور را داشته باشند بسیار حایز اهمیت است

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، حجت الاسلام محمد رحیمیان رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان و مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران در این نشست گفت: باید به این نکته توجه کرد که هدف و رسالت دانشگاه و دانشگاهیان چه است؟ انسان با یک توجه اجمالی به این حقیقت می رسد که نقش ما در مرکز آماده سازی و مهیا شدن نیروهایی که باید کارایی و صلاحیت لازم برای اداره ی کشور داشته باشند یعنی همین دانشجویان، بسیار حایز اهمیت است.

       حجت الاسلام رحیمیان ادامه داد: ما آینده این کشور را با عملکرد خود رقم می زنیم و نیروهای خود را آماده می کنیم. اگر خوب به عمل بیایند و پرورش یابند، قطعا آینده ی خوبی در انتظار ما خواهد بود و خیر و برکت آن به ما خواهد رسید، اما اگر برعکس این باشد ظلمات آن به ما خواهد رسید و قطعا باید پاسخگو باشیم. ما باید دانشجو را هم به صلاحیت علمی و هم در بعد ایمانی و اخلاقی به کمال برسانیم. قطعا ما تاثیرگذار در این مسایل هستیم و در جامعه هم همین‌گونه است. لذا این وظیفه ما را سنگین می کند، گرچه باعث افتخار است اما مسوولیت زیادی دارد. ما خیلی در معرض تحلیل و آسیب هستیم و دانشجو چه ما بخواهیم چه نخواهیم از ما الگو می گیرد. پس باید طوری رفتار کنیم تا در همه موضوعات الگوی خوبی باشد.

       مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران به مقوله نظم و برنامه ریزی در میان اساتید و مدیران نیز اشاره کرد و افزود: آیا پیشرفت در کشورهای پیشرفته بدون برنامه و بی ملاحظه بوده است؟ استاد و دانشجو هر وقت که خواستند، آمدند و رفتند؟ در بخش آسیب های اجتماعی که خود مقام معظم رهبری هم تاکید بر آن داشتند، در قسمت اعتیاد دو درصد افزایش داشتیم. اوقات فراغت دانشجویان 80 به 20 است! چه کسی مقصر است؟ اگر از حداکثرتوانایی دانشجو استفاده نشود، خیانت به خود او است! اگر نتوانیم از این بیت المال و امکانات به درستی استفاده کنیم، چگونه پاسخگوی اعمال خود خواهیم شد؟ چرا نباید در داخل کشور از این جوان استفاده شود؟

       رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من امروز نیاز به تحول داریم. من باید رسالت این مرکب و قلم را داشته باشم. هر کسی تجربیات موفقی دارد، خالصانه آن را در اختیار دیگران قرار دهد. به جای اینکه زکات علم را پراکنده کنیم و رایگان در اختیار بگذاریم، مشغول دیگر کارها شده ایم. باید تحول ایجاد کرد، تحولی که از خود ما شروع شود و می توانیم باصفا و صمیمیت و نگاه اخروی به این قضیه نگاه کنیم تا در این زمینه موفق باشیم.

         برنامه‌ریزی ما این است که امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها را با دانشگاه تجمیع کنیم
 

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر علی‌اکبر باقری‌خلیلی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به این نکته که حیثیت دانشگاه و اعضای هیات علمی و دانشجویان به آرامش و امنیت امتحانات بستگی دارد، گفت: انتظار می‌رود که این امر به بهترین شکل اجرا شده و از تقلب، تخلف و بی‌نظمی جلوگیری و  با آن برخورد شود.

       دکتر باقری ادامه داد: انتظار ما این است که مدیران محترم گروه‌ها بر فرآیند تحصیل دانشجویان، به خصوص ارشد و دکتری نظارت داشته باشند و بهترین نظارت هم برنامه‌ریزی و اجرای درست است. متاسفانه در بعضی از موارد مشاهده می شود که بعضی از عزیزان در حوزه معاونت‌ها و مدیریت اشراف و تسلط کافی نسبت به آیین‌نامه‌ها ندارند. بعضی از انتظارات فراتر از حد ممکن است و مصوبات ما نمی‌تواند خلاف آیین‌نامه باشد.

       معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خاطرنشان کرد: لازمه دفاع از دوره دکتری، چاپ یا پذیرش حداقل یک مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم که در سایت موجود است می‌باشد و مرجع تشخیص آن هم تحصیلات تکمیلی دانشگاه است. ما انتظارمان این است که مدیران گروه‌ها دقت لازم را به خرج دهند و تشخیص این که به کدام مجله فرستاده شود نیز با استاد راهنما است. شرط اصالت مقاله‌ی مستخرج از رساله این است که به نام استاد راهنما، مشاور و دانشجو باشد.

      دکتر باقری با اشاره به طرح دانشگاه سبز ادامه داد: هم‌سو با مدیریت سبز در شورای تحصیلات تکمیلی، حذف نسخه‌های کاغذی طرح‌ها و پیشنهادهای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره دکتری مطرح شد که فعلا بصورت پیشنهاد و توصیه اجرا می‌شود. هدف ما حذف نسخه‌های کاغذی است حتی برای دفاع از پایان‌نامه‌ها.

      معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران افزود: یکی از کارهای خوب در حوزه‌ی آموزش، مدیریت درخواست است. با اجرایی شدن این طرح، دیگر نیاز به حضور فیزیکی دانشجو در دانشگاه نیست و دانشجو می تواند به صورت الکترونیکی کارهای خود را انجام دهد. همچنین به دنبال این هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا تسویه‌حساب هم بصورت اینترنتی انجام شود.

       دکتر باقری خلیلی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: موضوعی که نیاز به هم‌فکری دارد مساله توسعه و تامین حوزه بین‌المللی‌شدن دانشگاه و به‌صورت عملیاتی‌تر، جذب دانشجویان غیرایرانی است که بهترین حوزه یا کشورهایی که می توانیم در این مسیر با موفقیت عمل کنیم،کشورهای عرب‌زبان، فارسی‌زبان و تازه استقلال یافته است. نتیجه‌ی این تلاش‌ها این شد که تعداد دانشجویان غیرایرانی ما از ۱۵ نفر در شهریور، اکنون به ۶۵ نفر رسیده است. ویزای زیارتی ۱۵ نفر به ویزای تحصیلی تبدیل شد و در بهمن‌ماه برای زبان‌آموزی به دانشگاه خواهند آمد. ۶0 نفر هم در لیست انتظار هستند.

       دکتر باقری در پایان با اشاره به این که برنامه‌ریزی ما این است که امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها را با دانشگاه تجمیع کنیم اظهار کرد: این کار، ساز و کارهای خاص خود را دارد که از شما می‌خواهیم پیشنهادات خود را ارایه دهید. احساس ما این است که اگر با تحصیلات تکمیلی شروع کنیم چندگانگی‌ها کم می شود و دانشکده‌ها می توانند آزادانه‌تر به فعالیت های خود برسند.

 

استان مازندران پایین‌ترین نرخ باروری را دارد که قطعا به وضعیت آموزشی ضرر خواهد رساند

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر محمود شارع پور مشاور رییس و مسوول تنظیم سند راهبردی دانشگاه مازندران در این نشست با اشاره به اینکه واقعیت این است که سند راهبردی دانشگاه هنوز به نتیجه نرسیده است، گفت: از زمان ورود دکتر میرنیا و تیم ایشان، برنامه‌های زیادی در دانشگاه انجام شده است که یکی از آنها در حوزه برنامه توسعه دانشگاه مازندران بوده که جای تقدیر و تشکر دارد.

       دکتر شارع پور افزود: یک تیم از تخصص‌های مختلف و از میان اساتید همین دانشگاه را دور هم جمع کرده‌ایم و به دنبال این هستیم که با کمک شما عزیزان یک سند راهبردی تنظیم کنیم که نه فقط نقشه‌ی دانشگاه را مشخص کند، بلکه با شرایط محلی هم منطبق باشد.

       مسوول تنظیم سند راهبردی دانشگاه با بیان این مطلب که ما در استان مازندران پایین ترین نرخ باروری را داریم که قطعا به وضعیت آموزشی ضرر خواهد رساند، ادامه داد: این سند راهبردی قرار است به بالا‌بردن جایگاه دانشگاه در سیستم‌های رتبه‌بندی کمک کند و کمی در جهت تنوع‌بخشی منابع درآمد دانشگاه باشد. تاکنون سه مرحله از کار انجام شده است. مرحله‌ی اول پیشینه‌ی دانشگاه که از سال 92 تا 95 در حال انجام است. در مرحله‌ی بعد با کمک کتاب شاخص‌های آموزش‌عالی جایگاه دانشگاه را در چهار حوزه کارکردی آموزشی دانشجویی، پژوهشی فناوری، فرهنگی اجتماعی و زیرساختی اداری مشخص خواهیم کرد و در مرحله آخر 10 موضوع عملکردی را مشخص و از میان آن 28 شاخص کلیدی جدا شده است و برای هر شاخص تعداد زیادی نشانگر مشخص کرده‌اند.

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دانشگاه ما، کمبود و اشتباه بودن اطلاعات است. این کار به شناسایی نظام جامع اطلاعات استان و دانشگاه کمک می کند. ما این شاخص‌ها را برای دانشگاه خود بدست آورده‌ایم و در تلاش هستیم این وضعیت را با وضعیت مطلوب مقایسه کنیم. در مورد بعضی شاخص‌ها وضعیت مطلوب مشخص است، ولی برخی مشخص نیست و از شاخص مطلوب دانشگاه تهران استفاده خواهیم کرد. مرحله‌ی بعد، تحلیل استراتژی است. تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف است. 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


١٤:٤٤ - دوشنبه ١١ دی ١٣٩٦    /    شماره : ١٥٧٧٧    /    تعداد نمایش : ٢٩٠١