اخبار > گزارش عملکرد صد روزه معاونت دانشجویی دانشگاه مازندران



  چاپ        ارسال به دوست

از سوی دکتر ولی‌الله دبیدی روشن اعلام شد:

گزارش عملکرد صد روزه معاونت دانشجویی دانشگاه مازندران

 

 

 

 

 

      از سوی دکتر ولی‌الله دبیدی روشن اعلام شد:

گزارش عملکرد صد روزه معاونت دانشجویی دانشگاه مازندران

              به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر ولی‌الله دبیدی روشن معاون دانشجویی دانشگاه مازندران، گزارش عملکرد صد روزه این حوزه را از تاریخ 9 تیرماه تا 20 مهرماه سال جاری اعلام کرد. دکتر دبیدی روشن در ابتدای این گزارش، با اشاره به حجم فعالیت‌های انجام شده در طی این مدت خاطرنشان کرد: بسیار شایسته می‌بینم که از جناب آقای دکتر نوذری رییس محترم دانشگاه، اعضای محترم هیات رییسه دانشگاه، همکاران پرتلاش مدیریت فنی و طرح‌های عمرانی دانشگاه و همه عزیزانی که در به سرانجام رساندن این فعالیت‌ها، برای جوانان و دانشجویان عزیز -که آینده‌ساز مملکت اسلامی‌مان هستند - از هیچ کوششی دریغ نورزیدند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.

       در ذیل، متن کامل این گزارش عملکرد و توضیحات دکتر دبیدی را مشاهده می‌کنید:

به نام خدا

گزارش عملکرد حوزه معاونت دانشجویی از تاریخ 9 تیرماه 1398 تا 20 مهرماه 1398

       خداوند پاک و بلندمرتبه را شاکریم که بار دیگر توفیق خدمت به دانشجویان عزیز را به اینجانب و مجموعه دانشجویی دانشگاه عطا فرمود، تا در مرحله‌ای دیگر از مسیر حرکت دانشگاه مازندران در حد وسع خود گام برداریم. قطعا اراده اینجانب و سایر همکاران محترم در بخش‌های مختلف حوزه دانشجویی بر چند اصل مهم استوار است:

1 حفظ و حراست از بیت‌المال 

2- پیگیری و احقاق حقوق منطقی دانشجویان در حدود قانون با رعایت احترام متقابل

3-شناسایی مشکلات و کمبودها و رفع آنها در سریع‌ترین زمان ممکن(برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت)

4توسعه امکانات و تسهیلات دانشجویی(برنامه‌ریزی بلندمدت)

       در همین راستا در چند ماه گذشته به لطف همکاری و تلاش شبانه‌روزی همکاران خدوم -که حتی ایام تعطیل تابستان دانشگاه به‌طور خستگی‌ناپذیر حضور و فعالیت داشته‌اند - توانستیم بخش‌هایی از مشکلات برجسته را در خوابگاه‌ها و سلف‌سرویس‌ها مرتفع نماییم که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره می‌شود:

1 رنگ‌آمیزی خوابگاه‌های دانشجویی حضرت زینب(س)، امام حسین(ع) و شهید نواب صفوی

2 تعویض و تعمیر تأسیسات سیستم گرمایش و موتورخانه خوابگاه‌های حضرت زینب(س) و امام حسین(ع)

3 خرید و نصب پرده گونی‌بافت برای تمام اتاق‌های دانشجویی بلوک‌های یک تا چهار خوابگاه حضرت زینب(س)

4 خرید و نصب فرش برای تمام‌ اتاق‌های دانشجویی بلوک‌های یک تا پنج خوابگاه حضرت زینب‌(س)

5 نصب تصفیه آب نیمه صنعتی در خوابگاه‌های حضرت زینب(س) و امام حسین(ع)

6 خرید و نصب گیت ورود و خروج برای خوابگاه‌های شهید نواب صفوی و امام حسین‌(ع) با هدف حفظ امنیت دانشجویان

7 بازسازی کامل و اساسی  بلوک‌های یک و دو خوابگاه شهید نواب صفوی(در مرحله اتمام)

8 پیگیری‌های مداوم از طریق وزارتخانه و دریافت اعتبارات مناسب جهت بازسازی و ارتقای سطح امکانات دانشجویی (که امیدواریم در آینده نزدیک نیز بتوانیم اعتبارات جدیدی دریافت نماییم)

9 پیگیری تامین اعتبار برای ساخت و نصب سوله بزرگ‌ترین سالن ورزشی چندمنظوره در منطقه در خوابگاه امام حسین(ع)

10 پیگیری استانداردسازی زمین رو باز ورزشی(جنب خوابگاه امام حسین"ع")

11 تجهیز و نوسازی سالن‌های بدن‌سازی خوابگاه حضرت زینب(س)، امام حسین(ع) و شهید نواب صفوی

12 -  مسقّف نمودن فضای جنب سلف‌سرویس برادران و خواهران و آماده‌سازی جهت استفاده دانشجویان.

13-نصب کمد در واحدهای بزرگ خوابگاه حضرت زینب(س)

14-نصب کولر اسپلیت در 36 اتاق خوابگاه حضرت زینب(س) و پیگیری تامین اعتبار و نصب 300 کولر برای سایر خوابگاه‌ها.

15-ارایه خدمات تغذیه‌ای مناسب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ایام تابستان.

16- کسب درآمد مستقیم حدود 2.850.000.000ریالی(285 میلیون تومان) از محل طرح تابستانه در خوابگاه شهید نواب صفوی و هدایت آن به‌سمت خدمات دانشجویی.

17-پیگیری استفاده از ظرفیت خیّرین برای احداث سه بلوک خوابگاهی

18-انجام سایر اقدامات لازم برای شروع سال تحصیلی جدید.

 

     در ادامه ذکر چند نکته در خصوص بخش تغذیه، اینترنت و مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ضروری است:

1) یکی از مشکلات موجود در حوزه دانشجویی، بحث کیفیت غذا بود که با بررسی‌ها و پیگیری‌های به‌عمل آمده و با بهره‌گیری از کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی استان و هم‌چنین الگوبرداری از برنامه غذایی چندین دانشگاه علوم پزشکی معتبر تلاش شد تا تغذیه سالم مبتنی بر پارامترهای علمی و با در نظرگرفتن نیاز بدن یک دانشجو تهیه و توزیع شود(که معمولا از نگاه افراد غیرکارشناس مغفول می‌ماند). ضمناً ارزش غذایی هر نوع غذا به همراه کالری دریافتی در هر وعده در سامانه معاونت دانشجویی درج خواهد شد که دانشجویان گرامی می‌توانند از طریق کانال ارتباطی که به‌زودی فراهم و اعلام خواهد شد، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص ارایه نمایند.

2) معضل دیگری که در این بخش با آن مواجه بودیم، صف‌های طولانی دانشجویان هنگام دریافت غذا در سلف‌سرویس پردیس بود که این موضوع به دلیل پذیرش قابل توجه دانشجو از یک‌سو و عدم ایجاد فضای جدید در سلف‌سرویس از سوی دیگر، در هفته‌های ابتدایی نیم‌سال جدید مشکلاتی را برای دانشجویان ایجاد نمود که در اسرع وقت و با خرید و نصب حداقل 6 دستگاه کارت خوان و طراحی سریع مسیرهای جدید دریافت غذا در نهایت منجر به‌سرعت بخشیدن به پروسه توزیع غذا و رفع مشکل صدرالذکر گردید.

3) نیک استحضار دارید که وظیفه شرعی و ملی همه ما حفاظت از بیت‌المال و استفاده بهینه از منابع موجود ملی می‌باشد. در همین راستا به دو نمونه از هزینه‌های نامتعارف و سوء‌مدیریت در بخش تغذیه که بار مالی سنگینی بر دانشگاه تحمیل نموده و یکی از دلایل ایجاد بدهی تقریبا 60 میلیارد ریالی(6 میلیارد تومانی) در سال گذشته شده است توجه نمایید:

الف: تعداد نسبتا زیادی از دانشجویان، علی‌رغم رزرو غذا به دلایل مختلف از آن استفاده نمی‌کنند. با بررسی‌های به‌عمل آمده در سال تحصیلی گذشته تعداد 45271 پرس غذا و فقط در 20 روز اخیر از سال تحصیلی جدید تعداد 6440 پرس غذا رزرو و بلااستفاده مانده است که رقم تقریبی هزینه آن حدود 8.000.000.000 ریال(800 میلیون تومان) می‌باشد که این مبلغ، ضرر و زیان مستقیم به بیت‌المال است. که بی‌تردید صرفه‌جویی ناشی از مدیریت این مبلغ، می‌توانست بسیاری از مشکلات حوزه دانشجویی از جمله: احداث خوابگاه، ارتقای اینترنت، خدمات فوق برنامه ورزشی، و سایر خدمات رفاهی دانشجویان را مرتفع سازد.

ب: گزارش‌های دریافتی از سنوات قبل حاکی از آن است که از سوی دیگر مشاهده شده که در بعضی از خوابگاه‌های خودگردان(که به آنها شام تحویل می‌گردید) غذا در اختیار دانشجو قرار نمی‌گرفت. به‌عبارت دیگر این غذاها توسط دانشجویان مصرف نمی‌شد که این موضوع نیز ضررهای مالی‌ای متوجه دانشگاه کرده است، لذا دلیل عمده جلوگیری از توزیع غذا در روزهای اخیر در خوابگاه‌های خودگردان برای کنترل این موضوع بوده است. اما نظر به وقوف مشکلات دانشجویان توسط حوزه معاونت دانشجویی و اعضای محترم هیات‌رئیسه دانشگاه، مجدداً این خدمات(توزیع غذا در خوابگاه‌های خودگردان دارای مجوز) تداوم خواهد یافت. بدیهی است در هر برهه از زمان، اگر مشخص شود غذای واگذار شده، توسط خود دانشجویان آن خوابگاه استفاده نمی‌گردد، از ارایه غذا به خوابگاه متخلف جلوگیری خواهد شد.

4-همان‌گونه که استحضار دارید پهنای باند اینترنت برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، به ترتیب 2، 3 و 4 گیگ در هفته و بصورت رایگان می‌باشد که این حجم از ترافیک صرفاً جهت امور آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که متاسفانه اکثر کاربران بر روی شبکه بی‌سیم(که خود با موانع طبیعی مواجه است) و دستگاه‌های همراه اقدام به استفاده غیر آموزشی و غیر پژوهشی از قبیل: تماشای برنامه‌های تلویزیونی و ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی پرمصرف مانند اینستاگرام و وب‌سایت‌های ارایه‌دهنده محتوای سمعی و بصری در اتاق‌های خود در خوابگاه می‌نمایند که باعث اشغال پهنای باند یک دستگاه بی‌سیم و عدم سرویس‌دهی به سایر کاربران می‌گردد.

       به علاوه برخی از کاربران سهیمه‌های هفتگی خود را در کم‌ترین زمان استفاده نموده و متاسفانه در روزهای دیگر از vpn سایر دوستان بهره می‌گیرند. استفاده اینترنتی با حجم ترافیکی بالا در مدت کوتاه و عدم مدیریت آن همانند این موضوع تلقی می‌شود که یک فرد سهمیه غذای هفتگی خود را در مدت دو روز مصرف نماید و این باعث ایجاد صف‌های طولانی برای سایر متقاضیان می‌شود. به‌علاوه این‌که استفاده از سهمیه دیگران با توجه به رایگان‌بودن، بار مضاعف مالی را بر روی بیت‌المال می‌گذارد.

       جهت یادآوری، برخی از دانشگاه‌ها فقط ماهانه 2 گیگ سهمیه برای دانشجویان در نظر گرفته و دانشجویان برای استفاده مازاد می‌بایست اقدام به خرید نمایند. علی‌رغم اذعان به موانع اینترنتی و نبود زیرساخت‌های مناسب در دانشگاه مازندران، با توجه به مشکلات صدرالذکر و وضعیت بدهی قابل توجه دانشگاه، انتظار بر مدیریت اینترنت از سوی خود عزیزان دانشجو و با رعایت موارد فوق می‌باشد.

5-متاسفانه دانشگاه و از جمله حوزه دانشجویی همواره با هزینه‌های غیر ضروری قابل توجهی مواجه می‌باشد که باید با حمایت، هم‌دلی و هوشمندی بیشتر دانشگاهیان به‌خوبی مدیریت شود. جهت استحضار، سالانه بیش از 50 میلیون تومان بابت اجاره آمبولانس با خدمات ساده هزینه می‌گردد. از این‌رو، با توجه به مشکلات بهداشتی و مشاوره‌ای دانشجویان به‌ویژه در ساعات غیر اداری، ساختمان مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه به مساحت 1800 متر در زمینی با موقعیت استراتژیک به مساحت 2400 متر و با هزینه‌ای بالغ بر 10.000.000.000ریال(یک میلیارد تومان) احداث شد و متاسفانه و صد البته متاسفانه به مدت 50 سال شمسی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران واگذار گردید. این در حالی است که در قرارداد منعقد شده، کوچک‌ترین امتیازی برای ارایه خدمات(در کل ساعات شبانه‌روز) به دانشجویان و دانشگاهیان در نظر گرفته نشده است. لذا علی‌رغم آن هزینه سنگین، دانشگاه برای ارایه خدماتی همانند سابق مجبور به انعقاد قرارداد با آمبولانس خصوصی می‌باشد که در سال جاری تقریباً 75 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

       متاسفانه در اغلب موارد، انرژی همگان صرف امورات ساده و کم اهمیت می‌شود. این در حالی است که سیل عظیمی از جمله بدهی بیش از 60 میلیارد تومانی،  جایگاه علمی و اعتبار منطقه‌ای و ملی دانشگاه را به وضعیت کنونی کشانده است. آیا واقعاً همگان مسئول حراست از این‌گونه وقایع تلخ در دانشگاه نیستیم؟ به نظر شما پیگیری برگشت این‌گونه املاک به دانشگاه و صرفه‌جویی و البته درآمدزایی حاصل از آن چه تحولی را در دانشگاه ایجاد خواهد نمود؟

       در پایان یادآوری می‌شود جهت برقراری ارتباط مستقیم دانشجویان با اینجانب به گونه‌ای که بتوانند مشکلات و نارسایی‌های حوزه دانشجویی و پیشنهادات و انتقادات خود را به‌سرعت و بدون واسطه به بنده انتقال دهند و اینجانب نیز پاسخگوی سؤالات آنان باشم، به‌زودی کانال ارتباطی فراهم خواهد شد تا ضمن پاسخگویی مناسب به خواسته‌های منطقی دانشجویان گرامی، از سوء استفاده اندک افراد بدخواه -که همواره درصدد ایجاد چالش در مسیر بین ما و دانشجویان عزیز هستند- جلوگیری به‌عمل آید.  

 

با آرزوی توفیق الهی

ولی‌الله دبیدی روشن

معاون دانشجویی دانشگاه

در ذیل، تصاویر مربوط به فعالیت‌های انجام شده را ( به شکل فایل PDF ) ملاحظه کنید:

 



دانلود فايل : گزارش_عملکرد_سه_ماه_معاونت_دانشجويي1_(1).pdf ( 2701KB )


١٤:٥٥ - پنج شنبه ٢٥ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ٢٢٨٩٧    /    تعداد نمایش : ١١٦٥